شاید در آینده محقق شود درمان ایدز با خون كروكودیل!

به گزارش روش سئو پژوهشگران كانادایی در بررسی جدیدی دریافتند كه شاید خون كروكودیل بتواند یك راهبرد جدید برای درمان ایدز عرضه نماید.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس تایمز، پژوهش در مورد خصوصیت های پزشكی خون كروكودیل ها، مبحث جدیدی نیست اما به نظر می آید كه پژوهشگران توانسته اند جهت استفاده از خون این حیوان در كار با باكتری ها و ویروس های مقاوم در مقابل دارو، به بینش جدیدی دست یابند.
پژوهش پیشین در مورد خون كروكودیل، برپایه بررسی كروكودیل ها در شرایط طبیعی زندگی آنها صورت گرفته بود. زیست شناسان با بررسی رفتار كروكودیل ها دریافتند باآنكه این موجودات اغلب رفتار خشونت آمیزی با حیوانات دیگر دارند اما فقط تعداد خیلی كمی از آنها، عفونت های كشنده را از زخم های خود منتشر می كنند. به نظر می آید حتی زندگی كردن در آب های آلوده به باكتری نمی تواند بر فرایند ترمیم زخم آنها مؤثر باشد. این مقاومت طبیعی در مقابل عفونت باكتریایی، در حیوانات وحشی عجیب نیست اما به نظر می آید خون كروكودیل ها، از مقاومت ویژه ای برخوردار می باشد.
دكتر “دونالد برنچ”(Donald Branch)، پزشك “مؤسسه پژوهشی بیمارستان عمومی تورنتو”(TGHRI) و “استفان مك كارتی”(Stephen McCarthy)، از پژوهشگران “دانشگاه تورنتو”(UofT)، نمونه های خون كروكودیل ها را مورد بررسی قرار دادند و به نتایج غیرمنتظره ای دست پیدا كردند. در این آزمایش، سرم های ساخته شده از خون انسان و كروكودیل به صورت جداگانه در معرض ۲۳ نوع باكتری همچون “استافیلوكوك اورئوس مقاوم به متی سیلین”(MRSA) قرار گرفتند.
سرم انسانی توانست هشت نوع از ۲۳ نوع باكتری را از بین ببرد اما سرم كروكودیل، همه انواع باكتری را از بین برد و موفق شد سطح كلی ایدز را در خون عفونی انسان هم كم كند.
دانشمندان با دیدن نتایج امیدواركننده این آزمایش، تولید ساختار شیمیایی پپتیدهای خون كروكودیل را آغاز كردند و به نتایج موفقیت آمیزی دست پیدا كردند. آنها سلول های انسانی مبتلا به ایدز را در معرض خون كروكودیل قرار دادند و دریافتند كه خون كروكودیل می تواند عفونت ناشی از ایدز را سركوب كند. پژوهشگران با تفكیك تركیبات متفاوت خون، پروتئین های مؤثر را شناسایی نمودند. این پروتئین ها، مشابه پروتئین های انسانی موسوم به “هیستون”(Histone) هستند كه بیان ژن را تنظیم می كنند.
باآنكه هیستون ها نتوانستند از ورود ایدز به DNA میزبان پیشگیری كنند اما بیان ژن ویروسی كه گام مهم و مؤثری در چرخه پیشرفت ایدز به حساب می آید، متوقف كردند. سلول های انسان به رغم داشتن پروتئین هیستون، نسبت به عفونت ناشی از ایدز حساس هستند.
پژوهشگران در مرحله بعد، هیستون ها را در خون افراد مبتلا به ایدز مورد بررسی قرار دادند و دریافتند خون افراد مبتلا به ایدز نسبت به خون افراد سالم، هیستون كمتری تولید می كند.
دكتر برنچ اظهار داشت: نتایج این پژوهش نشان می دهند كه ایدز می تواند با سركوب تولید پروتئین محافظ، مكانیسم های طبیعی دفاع بدن را تحت تأثیر قرار دهد. ذخیره هیستون ها در خون با افزایش تولید آنها و یا كشف دارویی كه عملكرد مشابه آنها را داشته باشد، می تواند راهبرد جدیدی برای درمان ایدز باشد.
خیلی از شركت های دارویی هم اكنون تلاش می كنند تا محصولاتی حاوی خون و یا روغن كروكودیل عرضه كنند اما به خاطر علل مؤثر در حوزه تجاری، از گفتن نام خود پرهیز می كنند.