امروز ۳ فوریه سالروز اولین فرود نرم بر سطح ماه

به گزارش روش سئو ماه بعنوان هدف اصلی هر دو قدرت فضایی آغاز كننده عصر فضا بود. اما پیش از فرستادن انسان به ماه باید مطالعات زیادی چه در مدار ماه و چه بر سطح این كره انجام می گرفت.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا؛ روس ها پس از چند اقدام ناكام كه اعلام هم نشد در سال ۱۹۵۹ لونا -۱ را به طرف ماه فرستادند كه به مقصد نرسید. لونا -۲ بر ماه فرود آمد اما موفقیتی علمی در بر نداشت. لونا -۳ اولین عكس از بخش پنهان ماه را به زمین مخابره كرد.
لوناهای بعدی مأموریت های ناكامی در ارتباط با ماه داشتند. سرانجام لونا -۹ توانست بر ماه به آرامی فرود آید. این كاوشگر ۹۹ كیلوگرمی روز ۳۱ ژانویه ۱۹۶۶ با موشك مولنیا-ام سكوی پرتاب پایگاه فضایی بایكونور در قزاقستان را به مقصد ماه ترك كرد و روز ۳ فوریه ۱۹۶۶ در سمت غرب دهانه رینر و ماریوس در اقیانوس طوفان بر سطح ماه به آرامی فرود آمد.
حدود پنج دقیقه بعد از فرود، دوربین های تلویزیونی، عكاسی از ماه را آغاز كردند و سه سری تصویر به زمین فرستاد.

نكته جالب این كه تصاویر ارسالی با استفاده از نوعی امواج رادیویی ساده بین المللی به زمین مخابره شد و رصدخانه جودرل بنك در انگلستان توانست با سیستم رادیو فاكس بین المللی آنها را دریافت و پیش از روس ها، با یك فرآوری ساده تبدیل به عكس كرده و منتشر كند. حركت جودرل بنك با عكس العمل روس ها مواجه گردید و آنها این رصدخانه را متهم به سرقت علمی كردند!
تا زمان فرود لونا -۹ بر ماه، ماهیت سطح این كره صد در صد روشن نبود. برخی تصور می كردند حجم بالایی از غبار همواره در سطح ماه وجود دارد. گروه دیگری اعتقاد داشتند كه همانند زمین، سطح ماه سفت است. پس از فرود لونا -۹ و فرستادن عكس ها روشن شد كه گرچه سطح كره ماه هم مثل زمین غبار دارد اما در هر حال سفت است و مشخص شد كه كاوشگر در گرد و غبار ماه غرق نخواهد شد.
لونا -۹ چند دستاورد علمی و فنی همچون اولین فرود نرم در سطح ماه، انتقال اولین عكس از سطح ماه، انجام تحقیقات به صورت مستقیم بر روی سطح ماه را به اسم خود ثبت نمود.