دستگاه نوری اندازه گیری سفتی شریان ابداع شد

روش سئو: محققان اروپایی موفق به ابداع دستگاهی شده اند كه با استفاده از نور می تواند میزان سفتی عروق را اندازه گیری نماید.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از مدگجت، یك همكاری بین سازمان های تحقیقاتی مختلف اروپایی همچون “Medtronic” غول فناوری پزشكی منجر به توسعه نمونه اولیه یك دستگاه برای اندازه گیری سریع و آسان سختی شریانی شد.
این یك پیشرفت مهم می باشد، برای اینكه سختی شریان یكی از نشانگرهای فشار خون بالا است اما هیچ روش قابل اعتمادی برای اندازه گیری آن بدون حضور یك متخصص قلب وجود نداشت.
این دستگاه جدید كه شبیه به یك سشوار است، پرتوهای لیزری كم قدرتی تولید می كند كه با یك تراشه سیلیكونی فوتونیك مخصوص برای تشخیص حركات بسیار ظریف پوست در بالای شریان طراحی شده است.
اپراتور جهت استفاده از این دستگاه نیازی به آموزش زیاد ندارد و به سادگی می تواند آنرا روی یكی از شریان های شناخته شده و نزدیك به پوست بگیرد و لیزر دستگاه را فعال كند.
سپس اسكنر حركت پوست را نظارت و آنرا به اندازه ای از سرعت موج پالس آئورت(aPWV) تبدیل می كند كه از آن می توان میزان سختی شریان را دریافت.
تولید این دستگاه باید نسبتاً ارزان باشد و احتمالاً بزودی سپس اختتام كامل تحقیقات، تولید این دستگاه آغاز خواهد شد.
نمونه اولیه روی ۱۰۰ بیمار در بیمارستان “جورج پمپیدو” پاریس همچون روی كسانی كه مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی بودند، مورد آزمایش قرار گرفته است.
این دستگاه سازگاری شایان توجهی با روش های موجود اندازه گیری سفتی شریانی دارد و محققان بر این باورند كه در سال های آینده نسخه تجاری این محصول جهت استفاده توسط پزشكان عمومی در دسترس خواهد بود.