مهندسان ناسا اعلام كردند تلسكوپ هابل، كار خویش را تا آخر هفته آغاز می كند

به گزارش روش سئو مهندسان ناسا اعلام نمودند كه مشكل دوربین اصلی تلسكوپ فضایی هابل در حال برطرف شدن است و این تلسكوپ می تواند كار خویش را دوباره آغاز كند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، به نظر می آید كه مقرر است تلسكوپ فضایی “هابل” (Hubble) كار خویش را تا آخر این هفته آغاز كند. دوربین “” Wide Field Camera 3 كه دوربین اصلی این تلسكوپ است، در تاریخ هشت ژانویه سال جاری مبتلا به اختلال شد و ناسا بدون بیان جزئیات دقیق، فقط اعلام نمود یك اختلال ناشی از مشكل سخت افزاری بوجود آمده است اما حالا مهندسان ناسا می گویند كه این مشكل را برطرف كرده اند.
ابزار مربوط به هابل مانند ابزار هر فضاپیمای دیگری با تشخیص مشكل مكانیكی، به صورت خودكار عملیات علمی را به حالت تعلیق درمی آورند و در حالت ایمن قرار می گیرند تا مشكل مورد نظر شناسایی و برطرف شود.
در هشت ژانویه، نرم افزار دوربین هابل تشخیص داد كه سطح ولتاژ ابزار، بیش از اندازه معمول است؛ در نتیجه دوربین برای جلوگیری از هر گونه صدمه احتمالی خاموش شد.
مهندسان ناسا با بررسی دقیق تر دریافتند كه سطح ولتاژ، عادی است و به نظر می آید مشكل پیش آمده، ناشی از مدارهای دوری سنجی باشد كه اندازه ها را می خوانند و گزارش می دهند؛ در نتیجه، اشتباهات در داده های مهندسی رخ داده بودند. مهندسان، مدارهای دوری سنجی را دوباره تنظیم كردند تا اندازه ها به شكل طبیعی بازگردند.

به نظر می آید با راه اندازی، درجه بندی و آزمایش دوباره، همه چیز به روال عادی بازگردد. به قول ناسا، اگر همه موارد مطابق برنامه پیش بروند، دوربین هابل می تواند تا آخر هفته كار خود آغاز كند و به رصد ستارگان بپردازد.
رخ دادن چنین اشتباهاتی با عنایت به عمر هابل، غیرقابل پیش بینی نیست. عمر مفید این تلسكوپ فضایی كه در سال ۱۹۹۰ در مدار گردش قرار گرفت، در اصل ۱۵ سال است اما بعد از آن دوباره مورد استفاده قرار گرفت. فضانوردان آخرین بار در سال ۲۰۰۹، هابل را به صورت حضوری تعمیر كردند اما بعضی از مشكلات آن مانند همین مشكل اخیر، از زمین هم قابل تعمیر هستند.
به قول ناسا، عملیات تلسكوپ فضایی هابل، حداقل تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهند داشت.