تصویر ۳۶۰ درجه ای كه كنجكاوی از مریخ گرفتبعلاوهفیلم

روش سئو: ناسا ویدیوی كوتاهی از یك تصویر ۳۶۰ درجه از سطح سیاره سرخ منتشر نموده است كه كاوشگر ˮكنجكاویˮ پیش از گیر افتادن در طوفان، آن را ثبت كرده است.

به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از ناسا، آژانس فضایی آمریكا(ناسا) یك ویدیوی كوتاه متشكل از تصویر پانورامای سطح مریخ به نمایش گذاشته است كه مریخ نورد “كنجكاوی”(Curiosity) آن را ثبت كرده است.

كاوشگر “كنجكاوی” پیچیده ترین كاوشگری است كه سازمان فضایی آمریكا تابحال به سیاره سرخ(مریخ) فرستاده است. این خودروی شش-چرخه كه ۲٫۹ متر طول و ارتفاعی به اندازه قد یك انسان معمولی و ۹۰۰ كیلوگرم وزن دارد، می تواند بر روی سطح سیاره و در حدود چند ده متر در روز حركت نماید و از موانعی تا ارتفاع ۷۵ سانتی متر بالا رود.

این مریخ نورد دارای یك باتری پلوتونیوم است كه به آن اجازه می دهد تا بیش از ۱۰ سال به حركت ادامه دهد و برای بازدید از همه دهانه های این سیاره و حتی صعود به قله كوه شارپ در مریخ كافی است.

این كاوشگر كه مجهز به انواع تجهیزات علمی است، می تواند از خاك مریخ نمونه برداری و سنگ ها را سوراخ كند. یك بازوی رباتیك، نمونه ها را برای آنالیز تركیب شیمیایی به آزمایشگاه درون وسیله منتقل می كند.

این كاوشگر در تاریخ ۲۶ نوامبر ۲۰۱۱ توسط ناسا به مقصد مریخ پرتاب شد و حدود ۸ ماه بعد در ۶ اوت ۲۰۱۲ بر روی سطح این سیاره فرود آمد.

ماموریت این مریخ نورد، جستجو برای یافتن نشانه های حیات در سیاره سرخ است. كاوشگر ناسا سفری ۵۶ میلیون كیلومتری را برای رسیدن به مریخ پیموده است. قبل از فرود موفقیت آمیز این كاوشگر، نگرانی های زیادی در این باره وجود داشت، به گونه ای كه به مرحله فرود آن “هفت دقیقه وحشت” نام داده بودند.

كنجكاوی در گودال گیل(Gale) در كانون تپه ای عظیم فرود آمد. دلیل انتخاب این گودال برای فرود كاوشگر وجود رسوباتی در آن است كه بر اثر وجود آب زیاد شكل گرفته است. آنچه به كنجكاوی اجازه می داد تا شواهدی از وجود اولین ذرات اساسی در حیات میكروبی را بیابد.

تصویر انتشار یافته، ناهمواری ها و سطح شنی مریخ را نشان داده است كه یك نمای كلی از سطح سیاره سرخ را به دست می دهد.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آن را از اینجا دانلود كنید: video/mp4