پژوهشگران دانشگاه رایس ابداع كردند پهپادهایی كه هوای آلوده را شناسایی می كنند

روش سئو: پژوهشگران دانشگاه ˮرایسˮ موفق به ابداع پهپادهایی شده اند كه ابرهای تركیبات آلی سبك موجود در هوا را تشخیص می دهد و می تواند به مقابله با آلودگی هوا كمك نماید.

به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، تركیبات آلی سبك یا فرّار(VOCs) كه در هوا شناور می شوند، می تواند در طولانی مدت و كوتاه مدت منجر به فهرستی طولانی از عوارض سلامتی در انسان ها شود. دانستن اینكه تجمع این تركیبات در كجا و در چه سطوحی است، امكان فوق العاده ای برای جلوگیری از این عوارض است.

یك تیم از دانشمندان دانشگاه رایس(Rice)، موفق به توسعه پهپادهای خودران حساس به این گازها شده اند.

تركیبات آلی فرار، گازهایی هستند كه از محصولاتی نظیر اسپری و چسب مو، اگزوز خودروها و نشت و انفجارهای خطرناك تولید می شوند و هنگامی كه توسط انسان استنشاق می شوند، می تواند باعث تحریك چشم و بینی، خستگی، حالت تهوع و سردرد شود. در حالیكه در طولانی مدت در معرض این گازها قرار گرفتن، می تواند منجر به سرطان شود.

محققان دانشگاه رایس به همراه محققان كالج پزشكی بیلور(Baylor) و موسسه فناوری هوستون(Houston) به دنبال بهره گیری از قدرت پهپادها در شناسایی ابرهای این گازها هستند. آنها به صورت خاص، امیدوارند نشت و انتشار این گازها به جو را با این پهپادها شناسایی كنند.

این پهپادهای خودران موسوم به ASTRO، از طیف سنج لیزری با رزولوشن بالا برای تشخیص گازها در زمان واقعی استفاده می نمایند.

برنامه این است كه ناوگانی از این پهپادها را به پرواز دربیاورند تا بتوانند با استفاده از حسگرها و فرستنده ها برای ارتباط با یكدیگر، یك شبكه شناسایی نشت و انتشار گازهای آلی فرار را تشكیل دهند.

مجموعه این پهپادها یك مدل سه بعدی از مناطقی كه توسط گازهای آلی سبك آلوده شده اند و برای انسان ها مضر هستند، تولید می كنند كه سپس می توانند ساكنین منطقه را آگاه كنند.

“ریكاردو پترولو” محقق اصلی این مطالعه از دانشگاه رایس می گوید: هم اكنون، اگر یك نشت شیمیایی وجود داشته باشد، امكان دارد مردم تا چند روز از وجود آن آگاه نشوند، اما سیستم ما می تواند بلافاصله با استفاده از تلفن های همراه، آنها را آگاه كند.

دانشمندان چندی است كه در حال توسعه این پهپادها هستند، اما اخیرا موفق به دریافت كمك از جانب بنیاد ملی علوم به میزان ۱٫۵ میلیون دلار شده اند. این كمك، تیم را قادر می سازد تا فناوری های بی سیم و فناوری شناسایی را توسعه دهد و سپس به صورت مطلوب، آنها را در مكان های صدمه پذیر قرار دهد و دیگر برنامه های بالقوه را پیگیری كند.

پترولو می گوید: این پلت فرم به صورت كامل مستقل است و هیچ دلیلی وجود ندارد كه دوربین ها و دیگر سنسورهای بی سیم را پشتیبانی نكند.