شناسایی پنج بیماری خطرناك با نمره پلی ژنیك

روش سئو: نوع جدیدی از تجزیه و تحلیل ژنوم توسعه داده شده است كه ادعا می گردد قادر به تركیب حجم زیادی ازانواع مختلف ژنتیكی به یك ˮنمره پلی ژنیكˮ (polygenic score) است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، این تجزیه و تحلیل می تواند تعیین كند كه چگونه یك فرد امكان دارد به تعدادی از بیماری های شایع، همچون بیماری سُرخرگ های تاجی و بیماری التهابی روده مبتلا شود. امید است كه این ابزار بتواند افرادی كه در معرض خطر مبتلا شدن به این بیماری ها قرار دارند را شناسایی كند.
یك گروه از دانشمندان موسسه” Broad ” ام. آی. تی، دانشكده پزشكی دانشگاه “هاروارد” و بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) یك الگوریتم محاسباتی را بوجود آورده اند كه توسط آن می توانند نمره پلی ژنیك افراد را برپایه انواع مختلف ژنتیك محاسبه كنند.
“سكار كاثیرسان” (Sekar Kathiresan) نویسنده ارشد این مطالعه اظهار داشت: تابحال دانشمندان تنها از روی تنوع ژنتیكی می توانستند بگویند كه افراد در معرض خطر چه بیماری هایی قرار دارند. هم اكنون، ما می توانیم با استفاده از داده های ژنومی این خطر را اندازه گیری نماییم.
این الگوریتم برای تشخیص پنج بیماری خطرناكی نظیر سُرخرگ های تاجی، فیبریلاسیون دهلیزی(شایع ترین نوع آریتمی قلبی است كه تحریك الكتریكی مسیر مشخصی را در قلب طی نمی كند) ، دیابت نوع دو، بیماری التهابی روده و سرطان سینه توسعه داده شده است.
دانشمندان در این مطالعه مجموعه داده های موجود در بیش از ۴۰۰ هزار فرد در “بانك اطلاعات پزشكی” (UK Biobank) انگلستان را مورد بررسی قرار دادند.
از آن مجموعه داده ها، الگوریتم مذكور توانست هشت درصد از افرادی را كه سه برابر بیشتر از دیگر افراد در معرض خطر مبتلا شدن به بیماری سُرخرگ های تاجی مبتنی بر تنوع ژنتیكی بودند را شناسایی كرده و مورد بررسی قرار دهد.
كاثیرسان می گوید: ما در این روش نمرات پلی ژنیك افراد را بعنوان راهی برای شناسایی بیماری هایی كه امكان دارد در معرض خطر آن قرار داشته باشند، استفاه می نماییم تا بیماران بتوانند هر چه سریع تر درمان را شروع كنند.
این مطالعه در مجله ” Nature Genetics” منتشر گردید.