معاون وزیر ارتباطات: دولت هوشمند تا ۱۴۰۰ راه اندازی می گردد

روش سئو: معاون وزیر ارتباطات با اشاره به آغاز اجرای فاز نخست پروژه دولت موبایل اظهار داشت: مطابق با برنامه ریزی ها تا سال ۱۴۰۰ به دولت هوشمند می رسیم.

به گزارش روش سئو به نقل از مهر، رسول سرائیان امروز در مراسم بهره برداری از فاز نخست پروژه دولت موبایل همزمان با روز جهانی ارتباطات تصریح كرد: هم اكنون بالغ بر ۵۰ میلیون كاربر از خدمات نسل سوم و چهارم موبایل استفاده می نمایند و این اتفاق مهم زیرساخت تحول در اقتصاد دیجیتال مبتنی بر دسترسی به موبایل است.
وی با اشاره به اینكه فاز نخست پروژه دولت موبایل با بهره برداری از عرضه ۵۵ سرویس دولتی در بستر موبایل از فردا برای عموم مردم اجرایی می شود، اظهار داشت: یكی از خواسته های رئیس جمهور قطع رابطه مردم با میز ادارات است تا علاوه بر سهولت دسترسی به خدمات دولتی، فساد اداری هم كاهش یابد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تصریح كرد: با اجرای فاز نخست دولت موبایل در كشور این نوید را می دهیم كه خدمات دولتی از این پس به صورت شبانه روزی و در ۷ روز هفته با استفاده از این درگاه برای مردم قابل استفاده باشد.
وی با اشاره به نقشه راه دولت اظهار داشت: بعد از بهره برداری از دولت الكترونیك و دولت همراه فاز نخست پروژه دولت باز (اوپن دیتا) را امسال اجرایی خواهیم كرد و امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ به دولت هوشمند دست یابیم.
سرائیان با اشاره به اینكه حفظ محیط زیست، حقوق شهروندی، تولید داخلی و تولید بهره وری همچون دستاوردهای كلان دولت همراه در كشور است، اظهار داشت: در این پلت فرم بومی سه بستر كد دستوری (یو اس اس دی)، برای خدمات ساده، اپلیكیشن برای خدمات پیچیده و اس ام اس برای خدمات تعاملی دستگاههای دولتی پیش بینی شده است.
وی با اشاره به اینكه در این مرحله ۵۵ خدمت عمومی دستگاههای دولتی در اختیار عموم مردم قرار می گیرد، اظهار داشت: زیرساخت تبادل داده ها بین دستگاههای دولتی فراهم شده و امیدواریم به سرعت خدمات جدید دیگری از جانب دستگاهها روی این پلت فرم قرار گیرد و شاهد عرضه زنجیره ای از خدمات به هم پیوسته دستگاههای دولتی باشیم.
معاون وزیر ارتباطات اضافه كرد: فازهای بعدی توسعه دولت موبایل در شهریورماه امسال همزمان با هفته دولت و در بهمن ماه امسال همزمان با دهه فجر اجرایی می گردد.
سرائیان خاطرنشان كرد: اپلیكیشن دولت موبایل هم اكنون برای سیستم عامل های اندروید و آی او اس فراهم است و كاربران می توانند با استفاده از بازارهای اندرویدی در كشور شامل كافه بازار، مایكت، ایران اپس، چارخونه و پارس هاب و هم با استفاده از اپاستور و سیبچه این اپلیكیشن را دانلود كنند. همینطور كاربران می توانند با استفاده از كد دستوری*۴# و تماس با شماره ۴۰۴۰ خدمات دولت موبایل را دریافت كنند.
وی با تاكید بر اینكه پروژه دولت همراه مصوبه دی ماه سال ۹۵ هیئت وزیران است اضافه كرد: برنامه ما در تحول دولت همراه، رسیدن به داده باز دولتی (اوپن دیتا) است كه امیدواریم فاز نخست آن با بهره گیری از داده های سازمان فضایی در جهت اطلاع رسانی از داده های مجاز دولت امسال اجرایی شود.
سرائیان با اشاره به اینكه تحلیل داده های رفتاری كاربران گام دوم برای رسیدن به دولت هوشمند تا آخر دولت دوازدهم است، ادامه داد: با اجرای این پروژه نیازمندی های عمومی مردم همچون امور بهداشتی، خدماتی، نوبت ثبت نام و واكسن با آلارم های مختلف به مردم اطلاع رسانی می گردد.
وی با اشاره به وضعیت بلوغ الكترونیكی دستگاههای اجرایی در كشور هم اضافه كرد: تا آخر سال ۹۶ حدود ۹۳ دستگاه اجرایی و ۴۰ درصد از كل دستگاههای اجرایی الكترونیكی شدند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران همینطور از معرفی پروژه تولید قطب های دیتا سنتر بعنوان یكی از پروژه های راهبردی شبكه ملی اطلاعات همزمان با مراسم روز جهانی ارتباطات اطلاع داد و اظهار داشت: پیش بینی می نماییم تا سال ۱۴۰۰، پنج قطب دیتاسنتر در كشور داشته باشیم.
به گفته وی ارزش بازار جهانی دیتاسنتر ۴۰۰ میلیارد دلار است كه سهم ما باید از این بازار به ۴ میلیارد دلار برسد. بر این اساس یكی از دستاوردهای توسعه دولت الكترونیكی و تجارت الكترونیك می تواند تولید زیرساخت های اصلی مراكز داده و قطب های دیتاسنتر باشد كه بزودی فراخوان مربوطه را اعلام می نماییم.
به گزارش روش سئو به نقل از مهر، در این مراسم علاوه بر فاز نخست دولت موبایل كه روبان آن به صورت مجازی توسط وزیر ارتباطات بریده شد، سامانه ثبت شكایت مشتركان مبتنی بر مكان، تمبر پروژه دولت موبایل و هم پروژه تولید قطب های دیتاسنتر در كشور راه اندازی شد.
در این مراسم نمایندگان مجلس هم حضور داشتند.