اختراعات باستانی كه هنوز در زندگی روزمره ما نقش دارند از كیلومتر شمار تا كفش پاشنه بلند!

ما در عصری زندگی می نماییم که تکنولوژی به شدت پیشرفت کرده است و هر آنچه بخواهید با یک جستجوی سریع در گوگل در دسترس شماست. در حالیکه بیشتر این فناوری ها از زمان انقلاب صنعتی در قرن ۱۸ و ۱۹ رشد و توسعه یافته اند اما خیلی از محصولاتی که امروزه استفاده می نماییم تاریخچه ای طولانی تر دارند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، خیلی از ایده های ارزشمند، ابزار و حتی غذاها به زمان باستان برمی گردند. مثلا پنکیک ها قدمتی به اندازه ی عصر حجر دارند و یا برخی مدل موهای محبوب امروزی به ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی گردند. و مشخص شده اختراعاتی که به نام مخترع آن نام گذاری شده اند تنها توسط آن فرد بهبود یافته اند.
بدون این اختراعات و فناوری ها زندگی بگونه ای که امروز می دانیم امکان پذیر نبود. خیلی از اختراعاتی که به صورت معمول استفاده می نماییم برای هزاران سال مورد استفاده بوده اند و آن قدر قدیمی هستند که نمی توان گفت ایده آن از چه کسی بوده و توسط چه کسی طراحی شده است.
در اینجا برخی از اختراعات باستانی که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند را بررسی می نماییم.

۱. کیلومتر شمار
کیلومترشمارها که مسافت طی شده یک وسیله ی نقلیه را اندازه گیری می کنند هنوز هم جزو ابزار پراستفاده در جهان هستند. این کیلومترشمارها زمانی مکانیکی بودند. یک مهندس و معمار رومی به نام ویتروویوس(Vitruvius) بعنوان مخترع کیلومترشمار ۱۵ سال پیش از میلاد مسیح شناخته می شود. او یک چرخ بزرگ را در یک قاب کوچک طراحی کرد مشابه نحوه ی قرارگیری چرخ در یک چرخ دستی. بر طبق دانشنامه بریتانیکا: هنگامی که آنرا بر روی زمین هل می دادند در هر یک دور به صورت خودکار یک سنگ ریزه درون یک محفظه می انداخت و اندازه ی مسافت طی شده را مشخص می کرد. این نخستین کیلومتر شمار تاریخ بود.

۲. شکلات
شکلات سه هزار سال است که وجود دارد و ما باید قدردان تمدن هایی چون مایا(Maya)، اولمک(Olmec)، تولتک(Toltec) و آزتک(Aztec) باشیم. در سال ۲۰۰۷ در هندوراس، انسان شناسان کوزه ای پیدا کردند که درون آن گیاه کاکائو با عمل تخمیر تبدیل به نوشیدنی الکلی شده بود. این گیاه در قرن ۱۶ام به لطف کشورگشایان اسپانیایی وارد اروپا شد.

۳. بتن
در هر بنایی که در اطراف ما وجود دارد حداقل کمی بتن به کار رفته است. این ماده ی مهم به ۶۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد و از جایی که امروزه به اسم سوریه و اُردُن می شناسیم. در این دو مکان نخستین بناهای بتنی وجود دارد. بازرگانان نبتیه(Nabataea) به وسیله ی بتن ساختمان، خانه و مخازن زیرزمینی می ساختند. رومی ها ۶۰۰ سال قبل از میلاد استفاده از آنرا رایج کردند.

۴. لوازم آرایشی
مصریان باستان با استفاده از سنگ معدن مس و سرب در حدود ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد آرایش را اختراع کردند. زنان این ترکیبات را به صورت می زدند تا به صورتشان رنگ بدهند. آنها از مخلوطی از بادام سوخته، مس اکسید شده و سنگ معدنی مس رنگ شده و یا خاکستر آن برای بزرگ و بادامی کردن چشم ها استفاده می کردند.

۵. حوضچه های آب گرم
حوضچه های آب گرم به چهار هزار سال پیش برمی گردند. زمانیکه مصریان باستان از آنها برای موارد درمانی استفاده می کردند. گفته می شود آنها روزانه چهار بار حمام می کردند و آن دسته که ثروت مندتر بودند در خانه هایشان خزینه داشتند.

۶. پنکیک صبحانه
شواهدی وجود دارد که نشان داده است پنکیک ها متعلق به عصر حجر هستند. تجزیه و تحلیل دانه های نشاسته ی روی ابزار ۳۰ هزارساله نشان داده است که در آن زمان مردم از گیاهان و سرخس ها آرد درست می کردند و متخصصان معتقدند آنها این آرد را با آب مخلوط می کردند و آنرا روی یک سنگ روغنی داغ می پختند. چیزی شبیه به پنکیک های امروزی. نظریه ی معروف تری هم وجود دارد که می گوید پنکیک ها حداقل متعلق به ۵ هزاره قبل هستند. گندم تک دانه در معده ی “اوتسی” مرد یخی پیدا شد که انسانی متعلق به ۵۳۰۰ سال پیش است.

۷. بافتن مو
امروزه بی نهایت مدل برای بافت مو وجود دارد. اما این کار پنج هزار سال قبل در فرهنگ آفریقایی شروع شد. حدود ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد این مدل مو که رایج ترینش بافت کف سر بود نشانی از جایگاه اجتماعی، مذهب و قومیت فرد بود. در حدود ۳۱۰۰ سال قبل از میلاد بافت مو در بین مصریان هم گسترش یافت.

۸. کاغذ
در حالیکه همه ی ما تشویق به مصرف کمتر کاغذ و یا حداقل بازیافت آن در جهت مسائل زیست محیطی می شویم، آمریکایی ها هنوز سالانه دو میلیارد درخت را برای تولید کاغذ و سایر محصولات چوبی قطع می کنند. بر طبق اسناد چینی، صنعت تولید کاغذ از سال ۱۰۵ میلادی وجود داشته است. اما شواهد دیرینه شناسی جدید نشان داده است که این صنعت به ۲۰۰ سال زودتر از این زمان برمی گردد. همینطور مصریان باستان ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد راهی برای نوشتن روی کاغذ پاپیروس پیدا کرده بودند، گرچه این کاغذ از چوب ساخته نمی شد.

۹. کفش پاشنه بلند
امروزه دیدن مردانی که کفش پاشنه بلند پوشیده اند زیاد اتفاق نمی افتد اما در قرن دهم علت ساخت چنین کفش های متفاوتی مردان بودند. اسب سواران از آنها به جهت اینکه پایشان در رکاب بهتر گیر کند استفاده می کردند. از آن جا که داشتن اسب نشانی از ثروت بود این کفش ها نشان دهنده ی ثروت، جایگاه اجتماعی بالا و قدرت نظامی هم بود.

۱۰. قرص نعناع
مشکلات دهان و دندان در مصریان باستان رایج بود چونکه آنها به وسیله ی سنگ ها آرد درست می کردند و شن و سنگریزه هایی درون آرد باقی می ماند و وارد نان می شد و به آرامی به دندان های آنها صدمه می رساند. از آنجایی که هیچ دندان پزشکی وجود نداشت مصریان به دنبال چاره ای گشتند تا حداقل بوی بد دهان را از بین ببرند. نخستین قرص نعنا تلفیقی از کندر، نعنا، صمغ، دارچین و عسل بود. و سرانجام مصریان باستان موفق به اختراع خمیردندان شدند.

منبع: