انجام آزمایش مدیریت آب گیاهان در فضا

ایستگاه فضایی بین المللی به تازگی در حساب کاربری خود در توییتر تصاویری از فضانوردان مأموریت اکسپدیشن-۶۴ هنگام انجام آزمایشی خاص منتشر نمود.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، فضانوردان مأموریت اکسپدیشن- ۶۴ طی چند هفته گذشته روی مطالعه “مدیریت آب گیاهان”(Plant Water Management) کار کرده اند. در این آزمایش محققان سیستم هیدروپونیک را بعنوان روشی ممکن برای رشد گیاهان در فضا نشان داده اند. تحقیقات قبلی نشان داده است که امکان رشد گیاهان در فضا وجود دارد اما تأمین آب کافی و هوادهی کافی به ریشه گیاه امری چالش برانگیز است.

محققان در آزمایش مدیریت آب گیاه از روش هیدروپونیک برای اطمینان از هیدراتاسیون کافی و هوادهی به منطقه ریشه گیاه از جوانه زنی تا برداشت استفاده کردند. کشت هیدروپونیک یا آب کشت(Hydroponics) شیوه کشت گیاه بدون خاک می باشد. در این نوع کشت متخصصان نیازهای غذایی گیاه را اندازه گیری کرده و به جای خاک با استفاده از آبی که به گیاه داده می شود و با افزودن عناصر ریزمغذی و درشت مغذی و نگه داشتن گیاه توسط مواد نگهدارنده بی اثر مانند پرلیت عملاً احتیاج به خاک منتفی می شود.

“کیت روبینز”(Kate Rubins)، فضانورد ناسا و مهندس پرواز مأموریت “اکسپدیشن ۶۴”، هم چندی قبل گیاهان تربچه را برای آزمایشی موسوم به” Plant Habitat-۰۲” بررسی می کرد. هدف از انجام این آزمایش بررسی این مورد بود که رشد گیاهان در محیط منحصر به فرد فضا چگونه است. علاوه بر آن فضانوردان به بررسی طعم و مواد مغذی گیاه هم می پردازند.

منبع: