پژوهشگران راهبرد باكتری ها برای مقابله با دارو را كشف كردند

روش سئو: پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، راهبردی را کشف کرده اند که به باکتری ها در مقابله با آنتی بیوتیک ها و داروهای فیبروز سیستیک کمک می نماید.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از فلوریدا نیوز تایمز، پژوهشگران “دانشگاه مونتانا”(University of Montana)، راهبردی را کشف کرده اند که باکتری ها می توانند با استفاده از آن، آنتی بیوتیک ها و سایر داروهای مورد استفاده برای درمان عفونت افراد مبتلا به فیبروز سیستیک را شکست دهند.
فیبروز سیستیک، یک بیماری تهدیدکننده زندگی است که به بروز عفونت های مداوم ریه منجر می شود و با گذشت زمان، توانایی تنفس را محدود می کند. “سودوموناس آئروژینوزا”(Pseudomonas aeruginosa)، رشته متداولی از باکتری است که اغلب در ریه افراد مبتلا به فیبروز سیستیک و زخم های ناشی از سوختگی و دیابت منتشر می شود. درمان عفونت ناشی از این باکتری، به رغم استفاده از دوزهای مکرر آنتی بیوتیک، بسیار دشوار است.
دکتر “لائورا جنینگز”(Laura Jennings)، استادیار بخش علوم زیستی دانشگاه مونتانا و از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: باکتری های لجبازی که در ریه های بیماران مبتلا به فیبروز سیستیک ساکن هستند، کربوهیدرات لجن مانندی را تولید می کنند. تولید این مخاط باعث می شود که باکتری ها مقاومت بیشتری در مقابل آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک و داروهایی نشان دهند که به کاهش ضخامت مخاط می انجامند.
وی ادامه داد: ما اولین شواهد مستقیم را یافته ایم که نشان می دهند کربوهیدرات ها، در محل عفونت تولید می شوند. ما نشان داده ایم که یکی از کربوهیدرات ها معروف به “Pel”، به DNA خارج از سلول متصل می شود که در ترشحات غلیظ مخاطی موجود در ریه های مبتلا به فیبروز سیستیک، فراوان است.
جنینگز افزود: این تعامل، یک لایه محافظ لجن مانند را در اطراف باکتری ها بوجود می آورد که باعث می شود از بین بردن آنها دشوار باشد؛ ازاین رو حساسیت پاتوژن ها نسبت به آنتی بیوتیک ها و داروهایی که هدف آنها کاهش ضخامت مخاط مجاری هوایی است، کاسته می شود.
وی ادامه داد: این مورد بسیار مهمی است چونکه ما می دانیم که تجزیه فیزیکی تراکم های باکتریایی می تواند حساسیت باکتری را نسبت به کشته شدن با آنتی بیوتیک ها و سلول های سیستم ایمنی بازگرداند؛ بنابراین، درک مکانیسم هایی که تراکم باکتریایی را تقویت می کند، امکان دارد به عرضه روش های درمانی جدیدی کمک نماید که هدف آنها، هضم کربوهیدرات هایی است که سلول های باکتریایی را کنار یکدیگر نگه می دارند.
همچنین، پژوهشها نشان می دهند که امکان دارد کربوهیدرات Pel، تأثیر متداول ترین درمان های فیبروز سیستیک را کم کند.
این پژوهش، در مجله “Cell reports” به چاپ رسید.

منبع: