۳ میهمان مریخ در سال نو

شاید هزاران کیلومتر از ما فاصله داشته باشد اما زمین فراموش نکرده که مریخ سال نو را در پیش دارد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس آلرت، هفتم فوریه ۲۰۲۱ سیاره ی سرخ سال نوی خویش را جشن می گیرد حداقل بر طبق تقویم ما.
از آنجا که هر سال مریخی برابر ۶۸۷ روز در زمین است(معادل ۶۶۸.۶ روز مریخی) این رویداد هر دو سال یک مرتبه رخ می دهد. از آن جا که تقویم مریخی از سال ۱۹۵۵ شروع شده مریخ وارد ۳۶ امین سال خود می شود.

سه میهمان مریخ در سال نو!
سه مأموریت به مریخ در طول روزهای آینده صورت خواهد گرفت. امارات متحده عربی یک کاوشگر به نام “العمل”(Al-Amal) یا “امید” را به مدار مریخ می فرستد که مقرر است در روز ۹ فوریه به مریخ برسد. این کاوشگر جو و آب و هوای مریخ را بررسی می کند تا تشخیص دهد آیا این سیاره به منظور زندگی مناسب می باشد یا نه.
انتظار می رود کاوشگر تیان ون-۱(Tianwen-۱) چین هم در تاریخ ۱۰ فوریه به مریخ برسد. این مأموریت شامل یک مدارگرد، یک سطح نشین و یک مریخ نورد است که با انرژی خورشیدی کار می کند. سطح نشین و مریخ نورد در ماه مه به سطح مریخ می روند تا مطالعاتی جامع داشته باشند.
ایالات متحده می خواهد یک کاوشگر ناسا به نام Perseverance(استقامت) را ۱۸ فوریه در دهانه ی جزرو(Jezero) فرود آورد. این مکان سرشار از خاک است و برپایه شواهد به نظر می آید این منطقه روزی آب داشته است. این کاوشگر به دنبال شواهدی از حیات در گذشته می گردد و نمونه هایی جمع آوری می کند تا توسط دو مأموریت در حال توسعه دیگر به زمین بازگردانده شود.
این که هر سه ی این مأموریت ها در زمان برابر به مریخ می روند تصادفی نیست. به علت چالش هایی که ارسال فضاپیما به مریخ دارد یک موقعیت مناسب هر دو سال یک مرتبه به مدت ۲ ماه پیش می آید که فضاپیماها بتوانند با حداقل انرژی به مریخ بروند این موقعیت به تازگی در ماه ژوئیه تا سپتامبر سال قبل فراهم شده بود.
رسیدن همزمان هر سه مأموریت به مریخ در سال نوی مریخی اتفاقی خوشحال کننده است و از آن جا که هر سه ی این مأموریت ها بخش های مختلفی از مریخ را جستجو می کنند سال ۳۶ مریخ عصری جدید و جسورانه در علم خواهد بود.
پس باید اظهار داشت:
سال نو مبارک مریخ!
امیدواریم دوستان رباتی جدیدت را دوست داشته باشی و امکان دارد بزودی از نزدیک باهم جشن بگیریم!

منبع: