ناسا تاریخ پرتاب بعدی استارلاینر را تعیین كرد

ناسا و بوئینگ برای دومین پرتاب فضاپیمای ˮاستارلاینرˮ(Starliner) که به منظور پرتاب فضانوردان به فضا از خاک آمریکا طراحی شده تاریخ ۲۵ مارس را تعیین کرده اند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، ناسا در سال ۲۰۱۰ برنامه خدمه تجاری(CCP) خویش را آغاز کرد؛ برنامه ای که تلاش در ساخت سفینه های فضایی جدید با قابلیت حمل و ارسال انسان به فضا داشت تا به وابستگی آمریکا به کپسول های “سایوز” روسیه برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) آخر دهد.
ناسا تصمیم گرفت به جای اینکه خودش این کار را انجام دهد، طراحی، تحقیق و توسعه و ساخت این فضاپیماها را به شرکتهای تجاری فضایی مانند “اسپیس ایکس”، “بوئینگ” و شرکت “سیرا نوادا” بسپارد و در این راه به آنها یارانه پرداخت کند. ناسا امیدوار بود با انجام این کار، ناوگانی از سفینه های قابل استفاده مجدد و قابل اعتماد و نسبتاً مقرون به صرفه ایجاد شود.
کپسول فضایی “استارلاینر” ساخته شرکت بوئینگ که قبلاً با نام “CST-۱۰۰” شناخته می شد، یکی از دو کپسول دارای قابلیت ارسال انسان است که تحت برنامه “CCP” در حال تولید است. این کپسول بعد از بهره برداری کامل قادر خواهد بود هفت فضانورد را به صورت همزمان به ایستگاه بین المللی فضایی منتقل کند و حداقل روی کاغذ می تواند تا ۱۰ بار مورد استفاده مجدد قرار گیرد.
فضاپیماهایی که تحت نظارت برنامه CCP در حال توسعه هستند، به جهت اینکه بتوانند برای ارسال انسان تأیید شوند، باید مورد آزمایشات دقیق قرار گیرند که شامل ارزیابی بی شمار عملکرد چترهای کپسول، نرم افزارها، آزمایش لرزش و گرما و طیف وسیعی از معاینات دیگر است.
همینطور این فضاپیما پیش از حمل نخستین خدمه انسانی خود باید تعدادی پرواز آزمایشی مداری را انجام دهد که آخرین آنها رسیدن به ایستگاه بین المللی فضایی و بازگشت به زمین است.
“استارلاینر” در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ در نخستین مأموریت خود از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال به مدار نزدیک زمین رفت و بازگشت. البته این پرتاب که سالها زمان و کار و میلیون ها دلار صرف آن شده بود، به علت مجموعه ای از مشکلات کوتاه انجام شد و در حالیکه “استارلاینر” فقط دو روز را در فضا سپری کرده بود در تاریخ ۲۲ دسامبر به زمین بازگشت.
بعداً در یک بررسی مستقل مشخص شد که این مأموریت ناموفق ناشی از تعدادی سوء عملکرد نرم افزاری و مشکلات ارتباطی بوده است که باید پیش از پرتاب بعدی رفع شوند.
در تاریخ ۱۸ ژانویه سالجاری اعلام گردید که “استارلاینر” سرانجام مراحل تایید مجدد نرم افزاری خویش را به پایان رسانده است. گام بعدی، مأموریت دوم و پرتاب به مدار زیرین زمین خواهد بود که طی آن، یک مرتبه دیگر سخت افزار و نرم افزار “استارلاینر” مورد آزمایش قرار می گیرد و تلاش می کند به ایستگاه فضایی بین المللی برسد و به آن متصل شود.
ناسا اخیرا در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام نموده است که مأموریت پیش رو که از آن بعنوان “آزمایش پرواز مداری – ۲”(OFT – ۲) یاد می شود، می تواند در روز پنجشنبه ۲۵ مارس آغاز شود.
با فرض اینکه دیگر این پرواز با تأخیر فنی مواجه نشود و هوا در آن روز مطلوب باشد، “استارلاینر” بر فراز موشک “اطلس وی”(Atlas V) از پایگاه هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا خواهد رفت. اگر همه چیز خوب پیش برود، شرکت بوئینگ یک قدم حیاتی برای دستیابی به اهداف خود در برنامه خدمه تجاری خواهد برداشت.
با این وجود شایان ذکر است که بوئینگ از رقیب خود یعنی شرکت “اسپیس ایکس” بسیار عقب است، چون که کپسول “کرو دراگون” متعلق به این شرکت نخستین مأموریت خدمه خویش را در تاریخ ۳۰ مه سال قبل شروع کرد و در ماه دسامبر بار دیگر آنرا به کار گرفت تا اعضای جدید خدمه ایستگاه بین المللی فضایی را به این ایستگاه برساند و به زمین بازگردد.

منبع: