پژوهشگاه فضای مجازی بررسی كرد؛ نقش هوش مصنوعی در افزایش سودآوری اقتصاد دیجیتال

روش سئو: گروه مطالعات اقتصادی پژوهشگاه فضای مجازی نقش فناوری های مبتنی بر یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی را در افزایش سودآوری در اقتصاد دیجیتال مورد بررسی قرار داد.
به گزارش روش سئو به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، دنیای دیجیتال بی وقفه در حال تجربه یک تحول عظیم و حرکتی روبه جلو است. امروزه تجارت الکترونیک نقش اصلی را در دنیای تجارت به خود مختص کرده است. فناوری های مبتنی بر یادگیری ماشینی، مانند هوش مصنوعی بعنوان بهترین گزینه به منظور جلو افتادن در عرصه رقابت در دنیای دیجیتال شناخته شده و از محبوبیت زیادی برخوردار می باشند. سرعت حرکت روبه جلو و پیشرفت اقتصاد دیجیتال به نظر نمی رسد که به این زودی ها کند شود. تحول دیجیتال بی گمان به مسیر حرکت خود ادامه خواهد داد و سازمان ها می توانند در این راه از برنامه ها و فناوری های کاربردی متفاوتی نظیر هوش مصنوعی برای خدمت رسانی به مشتریان خود به روشی شخصی، آموزنده و سودآور استفاده کنند. اطلاعات و بینش صحیحی که این فناوری عرضه می دهد، می تواند هر نقطه تصمیم گیری و تعامل مشتری را به درستی پیشبینی کرده و به کسب و کارها کمک زیادی کند. بر اساس نظرسنجی های اخیر انجام شده ۷۳ درصد از شرکت ها انتظار دارند استفاده از فناوری هوش مصنوعی در دو سال آینده جزء اولویت اصلی واحد فروش و بازاریابی آنها قرار گیرد. حدودا نیمی از شرکت ها هم عقیده دارند که به صورت کل استفاده از این تکنولوژی جزء اولویت اصلی آنها برای ماندن در عرصه رقابت است. فناوری هوش مصنوعی در دنیای جدید اقتصاد دیجیتال، بعنوان یک ابزار فروش و بازاریابی بسیار مفید برای مشاغل شناخته شده است. البته روش استفاده صحیح از این تکنولوژی و آموزش نیروی کار در همه سطوح هم امری لازم و ضروری می باشد. مزایای اصلی استفاده از فناوری هوش مصنوعی شامل تقویت روابط با مشتری، باقی ماندن در عرصه رقابت و افزایش بهره وری نیروی کار می شود. تقویت روابط یا مشتری بازار مصرفی و خرید و فروش اینترنتی راه را برای تحول دیجیتال هموار کرده و به مشتریان ثابت کرده که نیازهای آنها به سرعت و بادقت برآورده می شود. شرکت دیجیتالی آمازون که یکی از بزرگترین شرکتهای خرده فروشی آنلاین است با استفاده از فناوری هوش مصنوعی رفتارهای احتمالی خرید مشتریان را در آینده برپایه سفارش ها، سفارشات و سلایق فعلی آنها پیشبینی می کند. آمازون حتی می تواند از این طریق محصولات را به مکان هایی که احتمال می دهد مشتری آنها را سفارش دهد از قبل ارسال نماید. شرکتهای دیجیتالی فروش کالاهای واسطه ایی هم می توانند از راه پیاده سازی نرم افزارهایی نظیر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، کیفیت خدمات خویش را به مشتریان بهبود بخشند. اکثریت سازمان ها براین باورند که هوش مصنوعی می تواند به آنها در پیشبینی نیازهای مشتری، سفارشات خودکار و بهینه سازی قیمت گذاری کمک زیادی کند و همینطور تأثیر مثبتی بر میزان فروش آنها داشته باشد. مشاغل با استفاده از فناوری هوش مصنوعی می توانند رفتارهای در ارتباط با خرید مشتریان را یاد بگیرند. این فناوری می تواند به صاحبان مشاغل عرضه کالاها و خدماتی را که واقعا مشتریان می خواهند یا به آنها نیاز دارند، پیشنهاد دهد. این پیشنهادها و سفارش ها با گذشت زمان حتی می توانند شخصی تر شوند و از راه ایجاد احساس ارزشمندی برای مشتریان، تجربه آنها را بهبود بخشند. علاوه براین، به وسیله هوش مصنوعی می توان انواع مختلفی از مشتریان را با رویکردهای متنوع در خرید شناسایی کرد. این مساله به مشاغل کمک خواهد نمود تا بتوانند به گزینه های قیمت گذاری مناسب و صحیحی دسترسی پیدا کنند. بعنوان مثال، یک خریدار امکان دارد به صورت مرتب اقلام را با حجم بالا و به صورت عمده از یک شرکت خریداری کند ولی در ازای این وفاداری انتظار دریافت تخفیف داشته باشد. به صورت عکس خریدار دیگری امکان دارد توانایی پرداخت بالایی نداشته باشد و ترجیح دهد سفارشات خویش را با حجم کم و نه به صورت عمده انجام دهد. هوش مصنوعی می تواند به مشاغل کمک نماید تا قیمت گذاری های متفاوت و درستی را برپایه رفتارهای شخصی خرید مشتریان، روی کالاها اعمال کنند. این مورد می تواند سودآوری شرکت ها را در اقتصاد درحال رشد و دیجیتال تضمین کند. باقی ماندن در عرصه رقابت سازمان ها با استفاده از هوش مصنوعی می توانند در عرصه رقابت همگام با رقبا یا حتی جلوتر از آنها حرکت کنند. ۹۷ درصد از سازمان ها در یک نظرسنجی اعلام نموده اند که فناوری هوش مصنوعی مزیت رقابتی برای آنها به دنبال داشته است و به صورت ویژه ۳۹ درصد از آنها گفته اند که هوش مصنوعی این قابلیت را داشته است که به شرکتشان کمک نماید تا از رقبا برتری یابند. زمانیکه مشاغل به صورت دقیق می دانند مشتریان چه می خواهند و سپس می توانند این نیازها را پیش از رقبا تأمین کنند به صورت طبیعی مشتریان آنها را برگزیده و از رقبایشان جلو می افتند. هوش مصنوعی فرایند قیمت گذاری را تسریع می کند و سبب افزایش اعتماد مشاغل به بازاریابی دیجیتالی می شود. همینطور تیم های قیمت گذاری از راه این فناوری می توانند درک و پیشبینی بهتری در مورد انتظارات مشتریان از قیمت ها داشته باشند. باآنکه امکان دارد مشاغل در ابتدا به علت نگرانی عقب افتادن از رقبا، با این شفافیت بوجود آمده در قیمت گذاری مخالف باشند اما در اصل به علت اینکه هوش مصنوعی ترجیحات و نیازهای واقعی مشتریان را نشان می دهد، به کسب و کارها کمک می نماید تا با ایجاد شرایط و قیمت گذاری صحیح به سودآوری لازم دست یافته و از این طریق از رقبا پیش بیافتند. گارتنر در تحقیقات اخیر خود ارزش تجارت جهانی هوش مصنوعی را در سال ۲۰۱۹ حدود ۱.۲ تریلیون دلار برآورد کرد که این مقدار نسبت به دو سال پیش از آن ۷۰ درصد افزایش یافته بود. همینطور پیش بینی نمود که این ارزش طی ۴ سال آینده به رقمی معادل ۳.۹ تریلیون دلار خواهد رسید. جان دیوید لاولاک معاون تحقیقات در گارتنر، اظهار داشت: توانایی های هوش مصنوعی می تواند منجر به خودکارشدن تصمیمات تجاری و فرآیندهای تعاملی شود. این اتوماسیون و خودکارشدن میزان هزینه ها و ریسک مشاغل را می کاهد و امکان افزایش درآمد را از راه هدف گذاری خرد، تقسیم بندی، بازاریابی و فروش بهتر فراهم می آورد. اساسا، پیشبینی مبتنی بر داده ها مانند فناوری هوش مصنوعی، سازمان ها را قادر می سازد تا با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرند و از فرصت های کلیدی زیادی برای رشد درآمد استفاده کنند. افزایش بهره وری نیروی کار یک نگرانی بالقوه که در زمینه استفاده از هوش مصنوعی برای بازاریابی و فروش وجود دارد این است که این نرم افزار امکان دارد جایگزین نیروی انسانی شود اما در واقع این فناوری ابزاری قدرتمند است که از راه عرضه سفارش های خاص و عملی به فروشندگان کمک خواهد نمود تا محصولاتی را که مشتریان علاقمند به خرید آن هستند توزیع کنند. علاوه براین هوش مصنوعی می تواند بینش صحیح تری در مورد قیمت گذاری عرضه نماید و از این طریق هم سبب افزایش درآمد و سودآوری فروشندگان شود. هوش مصنوعی می تواند الگوهای خاصی را که بر عادات خرید مشتریان حاکم است به صورت دقیق و بهتری شناسایی کند. در صورتی که انسان امکان دارد در این حوزه خطاها و اشتباهات زیادی داشته باشد و یا حتی مواردی را هم نادیده بگیرد. ۳۹ درصد از پاسخ دهندگان در یک نظرسنجی گفته اند که سرمایه گذاری و استفاده از فناوری هوش مصنوعی سبب افزایش کارایی عملیاتی آنها شده است. بخش فناوری اطلاعات در بین بخش های مختلف بالاترین میزان سرمایه گذاری را در زمینه هوش مصنوعی داشته و بخش فروش و بازاریابی به ترتیب بخش های برتر بعدی هستند. هوش مصنوعی از راه تجزیه و تحلیل های صحیح می تواند سفارش های مبتنی بر تعداد زیادی از داده ها را بسیار سریع به فروشندگان عرضه و کارایی و بهره وری آنها را افزایش دهد. یک تیم فروش می تواند با استفاده از این سفارش ها بهترین قیمت گذاری را برای راضی نگه داشتن مشتری انجام دهد و به دنبال آن سود خویش را به حداکثر برساند.

منبع: