واكسن كرونا آكسفورد هند هم مجوز استفاده اضطراری درخواست نمود

خراسان رضوی موسسه سروم هند (SII) نخستین شرکت بومی است که برای درخواست مجوز استفاده اضطراری (EUA) واکسن کووید-۱۹ آکسفورد در این کشور به کنترل کننده داروی عمومی هند (DCGI) مراجعه نموده است.
به نقل از ایندیا اکسپرس، یک روز پیش از ارسال درخواست موسسه سروم، غول دارویی ایالات متحده فایزر (Pfizer) نخستین شرکتی بود که بعد از تایید مجوزهای مشابه در انگلیس و بحرین، از مجری تنظیم کننده داروی هند برای واکسن کووید-۱۹ خود در این کشور تاییدیه مشابه درخواست نمود.
شایان ذکر است که موسسه سروم مستقر در شهر پونا هند (SII) آزمایش بالینی فاز سه واکسن کرونا آکسفورد را با حمایت مالی شورای تحقیقات پزشکی هند (ICMR) در بخش های مختلف هند اجرا می کند، البته مطالعات بالینی این واکسن علاوه بر هند در انگلیس و برزیل هم انجام می شود.
ماه گذشته موسسه تحقیقات بهداشتی کشور هند اعلام نمود که بر مبنای نتایج آزمایش بالینی فاز دوم و سوم موسسه سروم که با کمک شورای تحقیقات پزشکی هند صورت گرفته است، در دسترس بودن زودهنگام واکسن کرونا برای هند هم پیگیری می شود. هم اکنون ۴۰ میلیون دوز واکسن تولید و ذخیره سازی شده در انتظار مجوز است.
منابع رسمی با استناد به درخواست موسسه سروم گفتند: این شرکت اظهار کرده که داده های چهار مطالعه بالینی، دو مورد در انگلستان و در برزیل و هند نشان داده است که واکسن کووید-۱۹ آکسفورد برای محافظت در مقابل موارد شدید کووید-۱۹ مؤثر است.
نتایج تحقیقات واکسن آکسفورد با سایر واکسن های ویروس کرونا هماهنگ است و پیشبینی می شود به میزان قابل توجهی میزان مرگ ومیر ناشی از مبتلا شدن به کووید-۱۹ را کم کند.

با عنایت به عوارض گزارش شده، واکسن آکسفورد ایمن است و عوارض آن در دریافت کنندگان به خوبی تحمل شده و با افزایش ریسک SAE و مرگ همراه نبوده است. اغلب واکنش های اعلام شده توسط دریافت کنندگان واکسن، ازنظر شدت خفیف بوده و بدون هیچ گونه عواقبی برطرف شدند. ازاین رو واکسنی ایمن است و به خوبی تحمل می شود و می تواند به صورت موثر برای پیشگیری از کووید-۱۹ مورداستفاده قرار گیرد.
به نقل از یک منبع آگاه، موسسه سروم ۱۲ دسته از واکسن ها را برای آزمایش به آزمایشگاه مرکزی دارویی (CDL) در کسائولی ارسال کرده است.
پراکاش کومار سینگ، مدیر امور دولتی و نظارتی این موسسه اعلام نموده است، ما متعهد شده ایم در زمینه واکسن های کووید-۱۹ به کشور خود متکی باشیم و خواهان تولید داخلی جهت استفاده محلی هستیم، همینطور تولیدکننده جهانی در این مورد باشیم.
با عنایت به همه این حقیقت ها و برآورده شدن نیازهای پزشکی به نفع عموم مردم و نجات جان میلیون ها نفر در این کشور و سراسر جهان، در دسترس بودن زودهنگام واکسن کووید-۱۹ یک لزوم است.
در این درخواست ذکرشده است، به منظور منافع ملی از شما درخواست می نماییم که مجوز استفاده اضطراری از واکسن کرونا آکسفورد بر مبنای برنامه عرضه شده و با عنایت به نیاز فوری به یک واکسن ایمن، موثر، مناسب ازنظر برنامه ریزی و مقرون به صرفه بودن را به این موسسه اعطاء کنید.
به قول منابع، این واکسن ازنظر منطقی امکان توزیع در مناطق شهری و روستایی کشور را دارد چونکه می توان آنرا در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی گراد نگهداری کرد که دمای مناسبی برای نگهداری در انبارهای سرد کشور هند است.

منبع: