استفاده از هوش مصنوعی برای درك میزان استرس افراد در محل كار

روش سئو: پژوهشگران موسسه ˮام.آی. تیˮ بتازگی در حال كار بر روی آزمایشی هستند كه طی آن با كمك هوش مصنوعی می توانند افرادی را كه گرفتار استرس در محل كار خود هستند شناسایی كنند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از آنالیتیکیس اینسایت، پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست/ام آی تی(MIT) در حال کار بر روی ماشین های هوشمندی هستند که می توانند به پژوهشگران در شناسایی افراد دارای حالاتی مانند احساس خستگی شناختی کمک کنند.
علاوه بر این ماشین های هوشمند مذکور می توانند راهکارهایی را برای کمک به فرد در بهبود عملکرد نیز پیشنهاد کنند. این پروژه مبتنی بر هوش مصنوعی در جهت شناسایی استرس و خستگی کار و با هدف استفاده از توانایی فناوری هایی مانند هوش مصنوعی و انسان برای حل مشکلات پیچیده طراحی شده است.
“مایکل پیتروچا”(Michael Pietrucha) متخصص سیستم های محاسباتی در آزمایشگاه ام آی تی اظهار داشت که در زمینه همکاری انسان و ماشین، او و تیمش اغلب درباره این فناوری فکر می کنند. برای مثال اینکه چگونه می توانند آنها بر این فناوری نظارت کنند، آنرا درک کنند و مطمئن شوند که درست عمل می کند.
ایشان سپس اشاره کرد که کار گروهی همانند یک خیابان دو طرفه است و این دستگاه می تواند به انسان ها کمک نماید تا عملکرد آنها را نیز بالا ببرد. پیتروچا یکی از پژوهشگران آزمایشگاهی است که می خواهد سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه دهد که بتواند خستگی شناختی فرد را که در عملکرد کار او تاثیر می گذارد حس کند.
علاوه بر او “مگان بلک ول”(Megan Blackwell) معاون سابق پژوهش علوم و فنون زیستی آزمایشگاه ام آی تی توضیح داد که نظارت عصبی امروزه خاص تر و آسان تر شده است. ما حالا می خواهیم از فناوری برای نظارت بر خستگی یا مشکلات شناختی استفاده نمائیم برای مثال دریابیم هر فرد چقدر از نظر ذهنی آماده است یا اینکه کدام فرد خسته است برای اینکه اگر بتوانید انسان را تحت نظر داشته باشید، می توانید پیش از آنکه اتفاق بدی رخ دهد مداخله کنید.
یک دهه است که هدف پژوهشگران استفاده از فناوری مناسب برای خواندن وضعیت شناختی یا عاطفی افراد بوده است. سیستم تشخیص استرس و خستگی بر روی داده های بیومتریک مانند صدای ضبط شده و فیلم از شخصی که صحبت می کند، عمل می کند.
پژوهشگران با پردازش این داده ها با الگوریتم های پیشرفته هوش مصنوعی، نشانگرهای زیستی را در وضعیت مختلف روانی و عصبی رفتاری پیدا کردند. بعنوان مثال از این نشانگرهای زیستی برای آموزش مدل هایی استفاده شده است که می تواند سطح افسردگی فرد را با دقت تخمین بزند.
بعنوان قسمتی از مطالعه، پژوهشگران تحقیقات نشانگر زیستی خودرا بر روی یک سیستم مجهز به هوش مصنوعی برای ارزیابی وضعیت شناختی یک فرد اعمال خواهند کرد و در آن احساس خستگی، استرس یا فشار بیش از اندازه فرد احساس خواهد شد. این سیستم از نشانگرهای زیستی مشتق شده از داده های فیزیولوژیکی مانند صدای ضبط شده و صورت، ضربان قلب، نوار مغزی و علایم نوری فعالیت مغز و حرکت چشم برای تشخیص خستگی و استرس استفاده خواهدنمود. هم اکنون، این پروژه در مراحل اولیه است برای اینکه پژوهشگران در حال جمع آوری داده ها برای آموزش الگوریتم های خود و توسعه بیشتر این فناوری هستند.

منبع: