كودكان آنتی بادی متفاوتی در مقابل ویروس كرونا تولید می كنند

خراسان رضوی محققان دریافتند كه كودكان و بزرگسالان در پاسخ به عفونت سارس-كوو-۲ (SARS-CoV-۲) انواع و مقادیر مختلف آنتی بادی تولید می كنند و این مورد بیان می كند كه دوره عفونت و پاسخ ایمنی در این دو گروه سنی كاملا متفاوت می باشد.
به گزارش مدیکال اکسپرس، محققان این تحقیق اعلام کردند: یکی از موارد اعجاب انگیز در مورد ویروس جدید این است که اغلب کودکان با مشکلات بسیار کمی با عفونت مبارزه می کنند، درحالی که افراد مسن با مشکلات بسیاری روبرو می شوند. عفونت ویروس بیماری کووید-۱۹ در بزرگسالان با علایم تنفسی همراه می باشد که می تواند شدید و منجر به سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS) شود. از سوی دیگر کودکان تا حد زیادی از بیماری تنفسی در امان هستند، اما می توانند به سندرم التهابی چندگانه (MIS-C) مبتلا شوند که زندگی را تهدید می کند.
دکتر دونا فاربر، ایمونولوژیست (ایمنی شناسی) کالج پزشکان و جراحان دانشگاه کلمبیا و جورج اچ. هیومفرای استاد علوم جراحی از بخش جراحی و دکتر متیو پروتو، دانشیار پاتوژنز (بیماری زایی) مولکولی ویروسی از گروه کودکان کلمبیا این تحقیق را انجام دادند.
فابر اظهار نمود: “این بیماری یک عفونت جدید برای همه است، اما کودکان برای نخستین بار با این عامل بیماری زا سازگار هستند و سیستم ایمنی بدن آنان برای مقابله با آن طراحی شده است. کودکان سلول های تی ساده ای دارند که قادر به شناسایی انواع پاتوژن های (عوامل بیماری زا) جدید هستند، درحالی که افراد مسن بیشتر به تجربیات ایمونولوژیک خود وابسته هستند و قادر نیستند به یک عامل بیماری زا جدید پاسخ دهند.”

کودکان آنتی بادی خنثی کننده کمتری تولید می کنند
محققان در این تحقیق ۴۷ کودک، ۱۶ کودک بهبودیافته از سندرم التهابی چندگانه و ۳۱ کودک بهبودیافته از کووید-۱۹، به همراه ۳۲ بزرگسال با علایم مختلف بیماری خفیف کووید-۱۹ (بیمارانی که در خانه بهبود می یابند) و بیماران بستری شده با کووید-۱۹ شدید را موردبررسی قراردادند. طبق گفته این گروه، نیمی از کودکان مبتلا نشده به سندرم التهابی چندگانه هیچ علایم کووید-۱۹ هم نداشتند.
محققان دریافتند، کودکان با سندرم التهابی چندگانه یا بدون سندرم التهابی چندگانه همان آنتی بادی ها را تولید کردند، اما این مشخصات با آنتی بادی تولیدشده در بزرگسالان متفاوت بود.
آنتی بادی های کمتری در این کودکان برای پروتئین سنبله (ویروس از آنها برای آلوده سازی سلول های انسانی استفاده می کند) سارس-کوو-۲ وجود دارد. آنتی بادی های کودکان کمترین فعالیت خنثی کنندگی را دارند، درحالی که همه بزرگسالان آنتی بادی های خنثی کننده تولید می کنند و آنتی بادی های یافت شده در بزرگسالان بیمار بیشترین فعالیت خنثی کنندگی را دارند.
فاربر بیان نمود: بیمارترین افراد آنانی هستند که بیشترین آنتی بادی های خنثی را دارند و مبین زمان حضور ویروس در بدن بیمار است؛ بین میزان پاسخ ایمنی و میزان عفونت ارتباط وجود دارد هرچه شدت عفونت بیشتر باشد، پاسخ ایمنی قوی تر است، چونکه باید سلول های ایمنی و واکنش های ایمنی بیشتری ایجاد شود تا دوز بیشتری از یک عامل بیماری زا را از بین ببرنند. “
فاربر همینطور اظهار داشت: این حقیقت که کودکان آنتی بادی های بسیار کمی را باهدف قرار دادن پروتئین سنبله ویروس تولید می کنند، نشان میدهد که این عفونت گسترش زیادی پیدا نمی کند یا به سلول های زیادی صدمه نمی رساند.
پورتو اضافه کرد: “از آنجا که کودکان به سرعت ویروس را حذف می کنند، عفونت گسترده ای ندارند و نیازی به پاسخ آنتی بادی قوی هم ندارند. “
این گروه پیشنهاد کرد که این روند کاهش یافته در کودکان امکان دارد نشان دهنده عفونی بودن آنان در مدت زمان کوتاه تری در مقایسه با بزرگسالان باشد، ازاین رو احتمال انتشار ویروس در آنان کمتر است، باآنکه محققان بار ویروسی را در کودکان اندازه گیری نکردند.
فاربر اظهار داشت: “مطالعات فعلی در سایر کشورها نشان میدهد که کودکان کم سن تر در مدرسه حامل ویروس جدید کرونا نیستند، ازاین رو داده های ما با این یافته ها سازگار است. “
کودکان به واکسن های کرونا واکنش خوبی نشان می دهند
محققان گفتند: علیرغم تولید آنتی بادی کمتر در پاسخ به عفونت سارس-کوو-۲، کودکان پاسخ ضعیف تری نسبت به واکسن آینده نخواهند داشت، چونکه واکسن های در دست تولید از روند طبیعی عفونت تقلید نمی کنند.
فاربر توضیح داد: “حتی اگر کودکان در پاسخ به یک عفونت طبیعی با سارس-کوو-۲ آنتی بادی خنثی کننده تولید نکنند، واکسن ها برای ایجاد پاسخ ایمنی محافظ در صورت عدم وجود عفونت تولید شده اند. کودکان به واکسن پاسخ بسیار خوبی می دهند و من فکر می کنم که در مقابل واکسن سارس-کوو-۲ پاسخ آنتی بادی خنثی کننده خوبی خواهند داشت و احیانا محافظت بهتری نسبت به بزرگسالان در آنان ایجاد خواهد شد.”

کمبود سیستم ایمنی بدن بزرگسالان چیست؟
درحالی که این مطالعه نشان میدهد که دوره عفونت برای بزرگسالان و کودکان متفاوت می باشد، اما هنوز علت آن مشخص نشده است، به همین دلیل، محققان در کلمبیا می خواهند بدانند که چرا کودکان سارس-کوو-۲ را راحتتر از بین می برند و در سیستم ایمنی بدن بزرگسالان چه کمبودی وجود دارد که بازدارنده این عملکرد است.
فاربر، پروتو و همکارانشان هم اکنون به دنبال تفاوت در پاسخ سلول تی هستند. این گروه پیشنهاد می دهد که کودکان امکان دارد پاسخ ایمنی قوی تری نسبت به عفونت های سارس- کوو-۲ ایجاد کنند، با بهره گیری از اینترفرون و ماکروفاژها به سلول های آلوده به عوامل بیماری زا حمله می کنند. درحالی که نتایج مطالعات دیگر نشان داده اند که پاسخ ایمنی ذاتی امکان دارد در بزرگسالان آلوده به سارس-کوو-۲ با تاخیر همراه باشد.
فاربر اظهار نمود: “اگر پاسخ ذاتی واقعا قوی باشد می تواند بار ویروسی در ریه ها را کم کند و آنتی بادی ها و سلول های تی با پاسخ انطباقی کمتر پاک شوند. “
این گروه اظهار داشت: امکان دارد که سارس-کوو-۲ کمتر بتواند سلول های کودکان را آلوده کند، احیانا به این علت که پروتئین های کمتری دارند و ویروس برای آلوده کردن سلول های انسانی میزان بیشتری لازم دارد.
محققان کلمبیا حالا این احتمالات را با سلول های کودکان در مقابل بزرگسالان آزمایش می کنند.
نتایج این تحقیق در نشریه Nature Immunology منتشرشده است.

منبع: