بر اساس اعلام رگولاتوری؛ ثبت ۵ هزار شكایت برای عدم آنتن دهی موبایل

روش سئو: سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با اشاره به ثبت بیشتر از ۵ هزار شكایت در مورد نارضایتی از آنتن دهی موبایل از جانب مشتركان اعلام نمود كه پوشش داخل ساختمان جزو تعهدات اپراتورها به حساب می آید.

به گزارش روش سئو به نقل از رگولاتوری، سید محمد امامی، مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه پوشش دهی نامناسب اپراتورها منجر به نارضایتی و ثبت شکایت از جانب مشترکان می شود، اظهار داشت: در شش ماهه اول سال ۹۹ در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مردمی ۱۹۵، مشترکان اپراتورهای تلفن همراه ۵ هزار و ۴۸۸ شکایت در حوزه عدم آنتن دهی تلفن همراه ثبت کرده اند که بخشی از این شکایات در ارتباط با عدم آنتن دهی در داخل ساختمان است.
وی اظهار داشت: هم اکنون، هزار و ۳۱۹ شهر فناوری ۲G، هزار و ۲۸۹ شهر ۳G و هزار و ۱۵۸ شهر تکنولوژی ۴G را پوشش می دهند. در روستاها هم آمار تکنولوژی نسل دوم ۴۴ هزار و ۹۱۸ روستا است، دو تکنولوژی نسل سوم و چهارم هم شامل ۵۵ هزار روستا می شود. ۸۶ درصد جاده های کشور، ۲G و ۶۷ درصد ۳G و ۳۹ درصد ۴G را پوشش می دهند.
امامی دلیل عدم پوشش دهی موبایل در بعضی مناطق را اینگونه توضیح داد: علل متفاوت می باشد که همچون آن می توان به عدم همکاری شهرداری ها و مردم، سرقت دکل ها، وضعیت جغرافیایی، میزان جمعیت، آب و هوای منطقه – که می تواند بر سیگنال های مخابراتی تأثیر بگذارد – اشاره نمود. بعنوان مثال هم اکنون پوشش دهی در بعضی مناطق کلانشهرها تحت تأثیر هارمونی ساخت و سازها، قرار گرفته است، چون که حتی مصالح بکار رفته در ساختمان ها و قطر دیوارها، سیگنال های مخابراتی را تحت تأثیر قرار می دهد.
وی اضافه کرد: درباره مشکلات پوشش دهی در جاده ها و روستاها هم می توان به نبود زیرساخت های لازم مانند برق جاده، عدم دسترسی برای راه اندازی سایت و مبحث سرقت های مکرر تجهیزات مخابراتی اشاره نمود.
این مقام مسئول در رگولاتوری با اشاره به اینکه عمده مشکل اپراتورها در بحث پوشش دهی شهرها به مبحث راه اندازی سایت ها به علت ممانعت های مردمی و قوانین شهرداری ها مربوط می شود، افزود: متاسفانه در این بخش در بعضی از شهرها، شهرداری ها به صورت سلیقه ای با مبحث نصب دکل و تجهیزات مخابراتی برخورد می کنند. البته رگولاتوری و مناطق ۹ گانه آن تا جایی که قوانین اجازه می دهد با شهرداری ها در تعامل هستند اما معتقدم این تعاملات باید در مقررات شهرداری ها گنجانده شود.
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد: در شهر تهران جلساتی بین شرکت ارتباط مشترک شهر و نمایندگان رگولاتوری برگزار می گردد و در زمینه صدور مجوز نصب دکل های مخابراتی در بعضی مناطق توافقاتی انجام شده است. در سایر شهرها هم مدیران مناطق ۹ گانه رگولاتوری با شهرداری های حوزه فعالیت خود تعاملاتی را انجام داده اند؛ امیدواریم همکاری رگولاتوری با شهرداری ها وارد مرحله جدیدی شود.
امامی با اشاره به اینکه مردم از کیفیت آنتن دهی در بعضی مناطق بخصوص در داخل منزل، اداره و … در مناطق پرجمعیت و متراکم شکایت دارند، اظهار داشت: متاسفانه مردم در این حوزه نگرانی هایی دارند و بنابراین در بعضی موارد با اپراتورها همکاریهای لازم صورت نمی گیرد. متاسفانه گاهی این تصور اشتباه که دکل های مخابراتی سرطان زا است، شنیده می شود در صورتیکه تجهیزات مخابراتی بر مبنای استانداردهای جهانی ایجاد می شود. علاوه بر این، کیفیت و عملکرد این تجهیزات به صورت مداوم توسط دستگاههای مسئول مانند سازمان انرژی اتمی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بررسی و به مردم اعلام می شود که نصب این تجهیزات روی ساختمان ها مشکلی برایشان ایجاد نمی نماید.
وی در مورد پوشش دهی تلفن همراه در داخل ساختمان که یکی از موضوعات مهم برای مشترکان است، تصریح کرد: اپراتورها بر مبنای پروانه و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ملزم هستند تمام سطح شهر همچون داخل ساختمان ها را پوشش دهند. در واقع اپراتورها در پروانه خود متعهد شدند که تمام شهر را پوشش دهند و این کاملاً بدیهی است که این تعهد داخل ساختمان ها، پارک ها، پاساژهای متعارف و … را در برگیرد.
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار داشت: اپراتورها در این مورد اجبار دارند و در صورت رعایت نکردن این مورد بر مبنای مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات جریمه می شوند. البته رگولاتوری اعتقاد دارد همانطور که سازمان نظام مهندسی پس از بررسی وضعیت سیم کشی برق، نصب کنتور و … در ساختمان ها، مجوز آخر کار را برای آن ساختمان صادر می کند، باید با تدوین مقررات مناسب، برای برج ها و ساختمان های بلند هم تهیه تجهیزات و جانمایی برخی وسایل مخابراتی الزامی شود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا اپراتورها به تعهدات خود در زمینه ایجاد یا برقراری پوشش تلفن همراه عمل کرده اند، توضیح داد: به صورت کلی، بله. اپراتورها حتی در بعضی تعهدات مانند پوشش دهی نسل ۳ و ۴ موبایل فراتر از تعهدات توسعه ای در پروانه شان عمل کرده اند که مشترکان می توانند نتایج آنرا مشاهده کنند. البته امکان دارد در نقاطی به دلایلی که گفته شد نقص هایی وجود داشته باشد که برابر قوانین با آنها برخورد می شود. مردم می توانند با رفتن به سامانه نت سنج پلاس به آدرس اینترنتی https: //netsanjplus.ir یک منطقه را برگزیده و پوشش دهی تمام اپراتورها در آن منطقه را با درصد خطای خیلی کم، مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنند.