آیا ایمنی جمعی در مقابل كرونا حاصل شده است؟

روش سئو: خراسان رضوی ایده ایمنی جمعی مانند خود ویروس كووید-۱۹ به زندگی عمومی بازمی گردد. این ایده در ابتدا بعنوان راهی برای جلوگیری از همه گیری معرفی شده بود به این معنا كه تعدادی كافی از افراد را آلوده كرده و سپس به سبب ایمنی جمعی میزان مبتلاشدن به آن كم شود و بیماری متوقف شود.
به گزارش گاردین، پس از اعلام اینکه ایمنی جمعی با از بین رفتن تعداد زیادی از افراد حاصل می شود، ایده ایمنی جمعی در مقابل کرونا از بین رفت. بااین وجود، این مساله باردیگر خبرساز شده است.
هفته گذشته در بیانیه Great Barrington اعلام شد، حالا زمان آن فرارسیده است که محدودیت های خانه نشینی برای بیشتر افراد جامعه برداشته شود و افراد اجازه داشته باشند که زندگی خودرا ادامه دهند. البته در این بیانیه ذکرشده است همچنان باید از افراد لطمه پذیر و مسن محافظت گردد. این بیانیه گفته است که ایمنی جمعی افزایش یافته و به زودی بیماری کووید-۱۹ از بین خواهد رفت.
این مورد بحثی اغواکننده است. اما آیا ایمنی جمعی در حقیقت نوشدارویی است که زمان آن فرارسیده است؟ آیا می تواند این بحران را از بین ببرد؟ خیلی از دانشمندان انگلیس احتیاط را سفارش می کنند.
همانطور که دانشمندان اشاره کردند، فقط حدود ۸درصد از جمعیت انگلیس به ویروس کووید-۱۹ آلوده شده اند. سر رابرت لچلر، رئیس آکادمی علوم پزشکی اظهار داشت: «برای رسیدن به ایمنی جمعی نیاز به حدود ۷۰درصد جمعیت آلوده داریم. نه فقط راه زیادی تا رسیدن به ایمنی جمعی وجود دارد بلکه حالا می دانیم که ایمنی کووید-۱۹ باگذشت زمان کاهش پیدا می کند و امکان دارد افراد باردیگر به ویروس آلوده شوند.»
به همین دلیل، دانشمندان استدلال می کنند که بسیار بعید است ایمنی جمعی بدون واکسن یا عفونت مجدد منظم حفظ شود. نکته مهم دیگر این است که اگر کوشش برای دستیابی به ایمنی جمعی با برداشتن محدودیت های خانه نشینی باشد، شاهد افزایش زیادی در تعداد مرگ ومیر در بین افراد مسن و لطمه پذیر خواهیم بود. خدمات بهداشتی و پزشکی بریتانیا (NHS) بیش ازحد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت درحالی که تعداد زیاد موارد مبتلاشدن به کووید-۱۹ حتی برای کسانی که فقط علایم اولیه خفیف را دارند نیز عواقب طولانی مدت خواهد داشت.

دانشمندان همین طور به نمونه مانائوس در برزیل اشاره می کنند. این شهر با موجی ویرانگر از موارد کووید-۱۹ روبرو شد که منجر به کشته شدن بیش از ۳۰۰۰ نفر در اوایل سال جاری شد. سپس میزان مبتلاشدن به ویروس فروکش کرد و ادعا شد که این شهر به مصونیت جمعی رسیده است. بااین حال، حالا تعداد مبتلاشدن افزایش یافته است و نشان میدهد که نتوانسته به ایمنی جمعی برسد.
مایکل هد، محقق ارشد بهداشت جهانی از دانشگاه ساوتهمپتون اظهار داشت: درواقع، مفهوم ایمنی جمعی بسادگی خوشایند نیست. وی بیانیه Great Barrington را چیزی بیشتر از یک دادخواست آنلاین توصیف می کند و به گروه های متخصص تذکر می دهد که با این ایده مخالفت کنند.
وی ادامه داد: «در انگلیس، حدود سه ماه خانه نشینی کامل ملی وجود داشت. در طول این مدت، باوجود اینکه زندگی بسیار کمی در انگلیس به عنوان” زندگی عادی “در جریان بود، هزاران نفر از افراد لطمه پذیر که به طورکلی از هر چهار نفر یک نفر را می سازند به سبب ویروس همه گیر کرونا از بین رفتند و هنوز هم تنها ۸درصد از جمعیت میزانی ایمنی دارند.»
هد نتیجه گیری کرد که افزایش این سطح به ۶۰ تا ۷۰ درصد برای دستیابی به مصونیت جمعی عواقب ویرانگری خواهد داشت.

منبع: