رئیس سازمان فضایی : كرونا پروژه های ماهواره ای را به تأخیر نمی اندازد

به گزارش روش سئو رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینكه برغم شیوع كرونا، برنامه های فضایی مطابق با برنامه زمان بندی دنبال می شود، اظهار داشت: پروژه های ماهواره ای با سرعت در حال پیشرفت است.

مرتضی براری در گفتگو با خبرنگار مهر، همزمان با هفته جهانی فضا و با توجه به این که شعار سال جاری هفته جهانی فضا «ماهواره ها زندگی را بهتر می کنند» است، در مورد کاربرد ماهواره ها در زندگی توضیح داد.
وی اظهار داشت: امروزه آنقدر خدمات و کاربردهای ماهواره فراگیر شده که به جرات می توان گفت زندگی بدون ماهواره ناممکن و یا خیلی سخت خواهد بود. از لحظه ای که شما از منزل خارج می شوید و نرم افزار مسیریابی خویش را باز می کنید در حال استفاده از خدمات ماهواره ای هستید تا زمانیکه به منزل بر می گردید و در حال تماشای مثلاً پخش زنده فوتبال هستید. ارتباطات خدمات بانکی مثل عابربانک ها، کنترل کارت های سوخت، مسیریابی و… همه نمونه هایی از خدمات ماهواره ای هستند که در زندگی ما رسوخ کرده و باعث افزایش رفاه و کیفیت زندگی ها شده است.
رئیس سازمان فضایی ایران تصریح کرد: مباحثی مانند آموزش الکترونیکی و یا پزشکی از دور هم از حوزه هایی است که بر بستر خدمات ماهواره ای توسعه پیدا کرده اند و در این روزهایی که سفارش به رعایت فاصله گذاری اجتماعی می شود این خدمات در سرتاسر دنیا جدی تر گرفته خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه حوزه بسیار زیادی از خدمات ماهواره ای استفاده می نمایند، تصریح کرد: محیط زیست، مدیریت مخاطرات طبیعی، کشاورزی، جنگل ها و مراتع، اکتشافات معدن، انرژی، منابع آبی، توسعه شهری، هواشناسی، خدمات شهری و بسیار دیگر از حوزه ها که استفاده از خدمات ماهواره ای سبب ارتقا بهره وری در آنها خواهد شد. پایش ماهواره ای می تواند اطلاعات و داده های بسیار مفیدی را برای مدیریت کشور در اختیار تصمیم گیران قرار دهد که زمینه توسعه کشور خواهد بود.
براری اضافه کرد: در کل می توانیم اینگونه جمع بندی نماییم که روز به روز بر خدمات ماهواره ای افزوده می شود و هر کدام از این خدمات می تواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در زندگی ما اثرگذار باشد و در نهایت باعث رفاه اجتماعی شود.
آرشیو داده های ماهواره ای در اختیار کسب و کارها فضاپایه قرار گرفت
رئیس سازمان فضایی ایران در پاسخ به این سؤال که الان چه داده هایی از ماهواره ها استخراج می شود و چه بخش هایی از کشور از این داده ها استفاده می کنند؟ اظهار داشت: از زمان تاسیس مرکز سنجش از دور ایران تا کنون داده های ماهواره ای دریافت شده و می شود. یعنی الان آرشیوی ۴۰ ساله و بسیار گرانبها از داده های ماهواره ای در اختیار سازمان فضایی ایران است که در نخستین گام در پشتیبانی از کسب و کارهای فضاپایه این داده ها را به صورت مجانی در اختیار آنها قرار می دهیم و همین داده ها می تواند یک ظرفیت بسیار مناسب برای شکل گیری کسب و کارهای این حوزه باشد.
وی افزود: الان هم سازمان فضایی ایران با نصب ایستگاه های زمینی مختلف از ماهواره های مختلف و با قدرت تفکیک، تصاویر مختلف دریافت می کند و می تواند آنرا در اختیار کسب و کارهای این حوزه بگذارد. تحلیل هایی که بر طبق این داده ها انجام می شود الان در حوزه هایی مانند محیط زیست، پایش گرد و غبار و ریزگردها، آلودگی هوا، کشاورزی، کشاورزی و پایش محصولات استراتژیک و مخاطرات طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند. مثلاً در زمان وقوع سیل در این سال ها با کمک پایش های ماهواره ای اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار ستاد بحران کشور و هلال احمر قرار گرفت.
معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: فقط در سال ۹۸، بالغ بر ۲۰ گزارش مدیریتی از این وضعیت ها تهیه و برای سازمان های مسئول مثل هلال احمر، سازمان مدیریت بحران، سازمان محیط زیست، استانداری ها و فرمانداری ها ارسال شده که مبنای تصمیم گیری های مهمی بوده است. برای مثال با استفاده از تحلیل تصاویر ماهواره ای، میزان دقیق خسارت ناشی از سیل فروردین ۹۸ تعیین شد و از هدر رفتن حدود ۲، ۳۰۰ میلیارد تومان بیت المال جلوگیری شد.
توسعه موازی فناوری فضایی و کاربردها و خدمات
براری با اشاره به کاربرد فناوری فضایی برای رفع مشکلات فعلی کشور، اظهار داشت: به صورت کلی با پایش های ماهواره ای و تحلیل آنها، می توان ارزش افزوده ای ایجاد کرد که می تواند اطلاعات صحیح، به روز و قابل اعتمادی را برای مدیریت صحیح کشور در اختیار مدیران قرار دهد و شاهد افزایش بهره وری در تمامی حوزه ها باشیم. نمونه بارز آن همان بحث تعیین خسارات ناشی از سیل بود. نمونه دیگر پایش محصولات استراتژیک مانند گندم، جو و برنج است که بسیار مهم می باشد و در یک سال زراعی می توان میزان تولید این محصولات را برآورد کرد و بر مبنای آن برای مباحثی همچون قیمت گذاری، صادرات و یا واردات تصمیم گیری کرد. این امر الان در سازمان فضایی انجام و گزارش های آن به صورت گزارش های مدیریتی برای نهادهای مرتبط ارسال می شود.
رئیس سازمان فضایی ایران در پاسخ به این سؤال که با توجه به این که هنوز ایران موفق به ساخت و پرتاب ماهواره عملیاتی نشده و از داده های ماهواره های سایر کشورها استفاده می نماید، آیا این مورد با طرح کاربردی بودن ماهواره ها در زندگی مردم، در تعارض نیست؟ تصریح کرد: چنین تعارضی وجود ندارد و در عین حال که ما در حال توسعه فناوری فضایی بومی هستیم از کاربردها و خدمات فضایی هم استفاده می نماییم و در زندگی ما رسوخ کرده است که ملموس ترین آن مباحثی مانند ناوبری و موقعیت یابی است.
وی اظهار داشت: توسعه فناوری فضایی و توسعه کاربردها و خدمات به صورت موازی در حال انجام هستند و برای سرعت بخشیدن به این مسیر، راه ورود و سرمایه گذاری بخش خصوصی حتی در حوزه اپراتور ماهواره ای هموار شده و قوانین در رابطه با آن مصوب شده است. مطمئناً با ورود بخش خصوصی در این عرصه نه تنها بازارهای داخلی بلکه می توان نگاهی هم به بازارهای منطقه ای و جهانی داشت.
کرونا پیشرفت برنامه های فضایی کشور را متوقف نکرد
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به وضعیت استارت آپ های فضاپایه در کشور تصریح کرد: در حوزه پایین دست و حوزه خدمات فناوری فضایی بعد از شکل گیری استارت آپ ها الان شاهد به بلوغ رسیدن این استارت آپ ها هستیم. با برگزاری رویدادهای مختلف توانمندسازی توسط سازمان فضایی ایران، این استارت آپ ها علاوه بر توسعه دانش فنی خود، توانسته اند بازارهای مورد هدف خویش را هم شناسایی و برای ورود به آنها اقدام نمایند.
وی اظهار داشت: در این عرصه همچون گذشته با سیاست ها و راهبردهایی که تدوین شده است به دنبال رونق بازار این کسب و کارها هستیم که به دنبال فعالیت ها و برنامه های ترویجی که پارسال برگزار گردید احساس احتیاج به خدمات کسب وکارهای این حوزه در بخش های مختلف مدیریتی کشور هم بوجود آمده است.
پروژه های ماهواره ای بدون تأخیر زمانی در حال پیشرفت است
براری در مورد برنامه های در دست انجام حوزه فضایی کشور اضافه کرد: خوشبختانه با تلاش و کوشش همکارانم در حوزه فضایی و به رغم انتشار ویروس کرونا، با رعایت پروتکل های بهداشتی تمام برنامه ها مطابق با جدول برنامه زمان بندی خود در حال پیشرفت است. پروژه های ماهواره ای با سرعت در حال پیشرفت است و گام به گام در حال تحقق اهداف سند چشم انداز هستیم.
وی اظهار داشت: اخیرا هم تست های ماهواره سنجشی پارس ۱ به سرانجام رسید و بزودی هم تحویل سازمان فضایی خواهد شد. دیگر پروژه ها هم مطابق با برنامه و بدون هیچ تاخیر زمانی در حال پیشرفت است. در مورد دیگر پروژه ها هم به محض تایید نهایی تست ها، اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.
رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به موتور آرش هم که در پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و ساخته شده است، اظهار داشت: این موتور هم برای به کارگیری در بلوک انتقال مداری در حال پیمودن تست های نهایی خود است.

منبع: