بررسی سریع كروناویروس با كمك نانوذرات

پژوهشگران آمریكایی، ابزار جدیدی ابداع نموده اند كه می تواند با تقلید از نحوه ابتلای سلول به سارس-كوو-۲ به بررسی دراین زمینه سرعت بدهد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، گروهی از دانشمندان “مرکز ملی پژوهش های کاربردی سازی پیشرفته”(NCATS) و “آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی آمریکا”(NRL)، ابزار جدیدی ابداع نموده اند که از نحوه ابتلای سلول به کووید-۱۹ تقلید می کند و اطلاعاتی را ارائه می دهد که می توانند به پژوهش در مورد درمان این بیماری سرعت ببخشند.
این ابزار، یک کاوشگر نانوذره ای فلورسنت است که از پروتئین خوشه ای روی سطح کروناویروس استفاده می نماید تا به سلول ها متصل شود و روند کشاندن ویروس به درون سلول را آغاز کند. شاید بتوان از این کاوشگر جهت بررسی توانایی داروها و ترکیباتی بهره برد که برای جلوگیری از ابتلای سلول های انسانی به ویروس به کار می روند.
“کریل گورشکف”(Kirill Gorshkov)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: هدف ما این است تا یک سیستم بررسی ارائه دهیم که مانع اتصال کروناویروس به سلول ها و عفونت آنها می شود.
در هر حال، استفاده از ویروس طبیعی در چنین بررسی هایی دشوار است و به تجهیزات خاصی نیاز دارد. این گروه پژوهشی تصمیم گرفتند تا نانوذرات را به کار ببرند تا از عملکرد ویروس در اتصال به سلول میزبان و حمله به آنها تقلید کنند.
دانشمندان مرکز ملی پژوهش های کاربردی سازی پیشرفته و آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی آمریکا در این پژوهش به همکاری با یکدیگر پرداختند تا کاوشگری را طراحی و آزمایش نمایند و مهارت های خودرا به کار بگیرند تا زودتر به نتیجه برسند.
“یونکئو او”(Eunkeu Oh)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: ما در آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی، متخصصانی در حوزه نانوذرات داریم و آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی آمریکا نیز متخصصانی در حوزه بررسی دارو با بهره گیری از سیستم های سلولی دارد.
پژوهشگران برای ساخت این کاوشگر، نوعی نانوذره فلورسنت ابداع کردند که “نقطه کوانتومی”(quantum dot) نامیده می شود و از کادمیم و سلنیوم ساخته شده است. اندازه این نانوذرات کروی، حدود ۱۰ نانومتر است و سه هزار برابر کوچک تر از پهنای موی انسان هستند.
پژوهشگران، سطح این نانوذرات را با پروتئین خوشه ای کروناویروس پر کردند که به گیرنده موسوم به “ACE۲” روی سلول های انسان متصل می شود. اتصال پروتئین خوشه ای به ACE۲، اولین گام در راه عفونت ویروسی بشمار می رود.
درخشش نقاط کوانتومی، به دانشمندان امکان می دهد تا رفتار آنها را زیر میکروسکوپ ردیابی کنند.
گورشکف افزود: از آنجائیکه درخشش نقاط کوانتومی، سیستمی قوی را در اختیار ما می گذارد تا بتوانیم اتصال ویروس و تاثیر آن بر ویروس را در زمان واقعی ردیابی نماییم.
پژوهشگران، نحوه تعامل کاوشگر نقطه کوانتومی را با سلول های انسان که ACE۲ را روی سطح خود دارند، مورد بررسی قرار دادند و مشاهده نمودند که کاوشگر نانوذره ای، به ACE۲ متصل می شود. سپس ACE۲ با کاوشگرها ادغام می شود و آنها را به درون سلول می کشد. کاوشگرها همین کار را در سلول ریه نیز انجام می دهند. داده های این بررسی نشان دادند که کاوشگرها سمی نیستند و می توانند برای آزمایش سلول ها مورد استفاده قرار بگیرند.
گورشکف اضافه کرد: شاید با بهره گیری از نانوذرات بتوانیم آزمایش هایی را جهت بررسی دارو و استفاده مجدد از آنها ابداع نماییم و به ارزیابی ترکیباتی بپردازیم که مورد تایید “سازمان غذا و داروی آمریکا” (FDA) هستند. شاید این آزمایش ها بتوانند به شناسایی درمان های سریع و امیدوارکننده برای کووید- ۱۹ کمک کنند.
این پژوهش، در مجله “ACS Nano” به چاپ رسید.