مصرف ماریجوانا در دوران حاملگی احتمال ابتلای كودك به اوتیسم را بیشتر می كند

روش سئو: پژوهشگران ˮدانشگاه اُتاواˮ(University of Ottawa) كانادا در مطالعه اخیرشان اظهار كرده اند مصرف ماریجوانا (Marijuana یا Cannabis) در دوران حاملگی خطر ابتلای جنین به اوتیسم را بیشتر می كند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، ماریجوانا(Marijuana یا Cannabis)یک داروی فعال کننده روان است که از برگ و گل گیاه شاهدانه به دست می آید. به جز ماریجوانا ترکیبات دیگری از گیاه شاهدانه نظیر حشیش و روغن حشیش نیز به دست می آید. پژوهشگران اتاوا در آخرین تحقیقات گسترده خود دریافتند کودکانی که مادرانشان در دوران حاملگی ماریجوانا مصرف می کردند، بیشتر در معرض مبتلاشدن به اوتیسم بودند. محقان طی این مطالعه که در مجله “Nature Medicine” انتشار یافت، متوجه شدند بانوانی که در دوران حاملگی این ماده را مصرف می کردند کودکانشان در معرض خطر مبتلاشدن به اوتیسم قرار دارند و این در حالیست که در دیگر زنان حامله که موادی مصرف نمی کرده اند اینچنین نیست.
گرچه مصرف ماریجوانا در کانادا قانونی می باشد اما این به آن معنا نیست که این ماده برای افراد حامله یا مادرانی که به کودکان خود شیر می دهند، بی ضرر است. سازمان بهداشت کانادا و انجمن متخصصان زنان و زایمان کانادا در مقابل افرادی که استفاده از ماریجوانا را سفارش می کنند بسیار محکم ایستاده اند و مخالف آن هستند به شکلی که حتی سفارش های آن بر روی بسته های ماریجوانا نیز چاپ شده است.
دکتر “مارک واکر”(Mark Walker) محقق این مطالعه و رئیس دانشکده زنان و زایمان دانشگاه اتاوا اظهار داشت: با توجه به این هشدارها، شواهدی وجود دارد که نشان میدهد افراد بیشتری در دوران حاملگی از ماریجوانا استفاده می نمایند و این نگران کننده است، برای اینکه ما در مورد چگونگی تأثیر ماریجوانا روی زنان حامله و نوزادان آنها بسیار اندک می دانیم. زنان حامله باید از خطرات احتمالی این ماده بر روی کودکانشان آگاه باشند و ما امیدواریم که مطالعات ما بتواند به آنها کمک نماید.
طی این مطالعه پژوهشگران داده های مربوط به هر تولد در انتاریو را بین سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۲، پیش از قانونی شدن مصرف ماریجوانا بررسی کردند. از نیم میلیون زن شرکت کننده در این مطالعه حدود ۳ هزار نفر(۶ درصد) اعلام نمودند که در دوران حاملگی ماریجوانا مصرف کرده اند. پژوهشگران قبلاً دریافته بودند که مصرف ماریجوانا در دوران حاملگی با افزایش ریسک تولد زودرس مرتبط می باشد. در آن مطالعه، آنها دریافتند بانوانی که در دوران حاملگی ماریجوانا مصرف می کنند، اغلب از مواد دیگری همچون تنباکو، الکل و مواد افیونی نیز استفاده می کرده اند. باتوجه به این یافته ها، پژوهشگران در مطالعه اخیر خود ۲ هزار و ۲۰۰ زن را که در دوران حاملگی تنها ماریجوانا مصرف کرده بودند را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند نوزادان متولد شده از این گروه از مادران در مقایسه با افرادی که در دوران حاملگی ماریجوانا مصرف نمی کردند بسیار زیاد در معر خطر مبتلاشدن به اوتیسم قرار دارند.
اوتیسم یا درخودماندگی، نوعی اختلال رشدی(از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می شود. علایم این اختلال تا قبل از سه سالگی بروز می کند و علّت اصلی آن هنوز ناشناخته است. به کسانی که این اختلال را دارند اوتیستیک یا درخودمانده گفته می شود. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تأثیر می گذارد. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و کارهای مربوط به بازی، مشکل دارند. این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می سازد. در بعضی موارد، رفتارهای خود آزاردهنده و پرخاشگری نیز دیده می شود. در این افراد، حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) و پاسخ های غیرمعمول به افراد، دل بستگی به اشیاء یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می شود. پژوهشگران گرچه نمی دانند این زنان چه مقدار ماریجوانا در دوران حاملگی خود مصرف کرده اند اما می دانند مصرف این ماده خطر ابتلای کودکان به اوتیسم را افزایش داده است.

منبع: