بهبود سرعت تست آزمایشگاهی كووید-۱۹ با روشی نوین

هم اكنون دقیق ترین تكنیك برای آزمایش كووید-۱۹ از راه تكنیك آزمایشگاهی به نام واكنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) است كه در آن یك دستگاه مواد ژنتیكی ویروس را با بارها و بارها كپی كردن آن، تقویت می كند. ازاین رو حضور كروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲(SARS-CoV-۲) در نمونه به سادگی توسط آن قابل شناسایی است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، یک مرحله سخت در انجام این تکنیک آزمایشگاهی آزمایش نمونه تصفیه آر. ان. ای است که طی ان آر. ان. ای از سایر اجزای موجود در نمونه بیمار جدا می شود و این یک فرآیند دشوار است که احتیاج به مواد شیمیایی دارد که الان در سرتاسر جهان با مشکل کمبود آنها مواجه هستیم.
حالا دانشمندان “دانشگاه صنعتی نانیانگ” (NTU ) و “دانشکده پزشکی لی کنگ چیان” (LKCMedicine) سنگاپور متد جدیدی برای بهبود سرعت تست آزمایشگاهی کووید-۱۹ بوجود آورده اند. این روش به محققان اجازه می دهد نتایج آزمایش را در عرض ۳۶ دقیقه متوجه شوند.
دکتر “وی سون کونگ”(Wee Soon Keong) نویسنده ارشد این مطالعه اظهار داشت: در حالیکه واکنش زنجیره ای پلیمراز(PCR) یک فناوری پرارزش است و برای انجام تحقیقات بیولوژیکی بسیار کاربردی است اما هنگام استفاده از آن در خارج از محیط آزمایشگاه دارای اشکالاتی است که این روند خسته کننده و زمان بر است. آزمایش سریع کووید-۱۹ ما شامل یک انجام واکنش در یک لوله آزمایشگاهی است که نه تنها سبب صرفه جویی در زمان می شود بلکه خطر احتمالی آلوده شدن پرسنل هنگام پردازش نمونه ها و بررسی آنها را هم می کاهد. علاوه بر آزمایش برای کووید-۱۹ از این روش می توان برای شناسایی سایر ویروس ها و باکتری ها، همچون ویروس دنگی هم بهره برد.
در این روش از روش مستقیم واکنش زنجیره ای پلیمراز استفاده می شود و احتیاج به تصفیه آر. ان. ای که یک مرحله وقت گیر و پرهزینه است از بین می رود و در آن محققان نمونه را با چند آنزیم مقاوم در مقابل مهارکننده و واکنش گرهای ناب ترکیب می کنند. واکنش گر ناب(Reagent) به ماده یا ترکیبی گفته می شود که آنرا به یک سامانه اضافه می کنند تا یک ترکیب شیمیایی روی دهد یا آنرا به یک سامانه اضافه می کنند تا ببینند آیا واکنش شیمیایی امکان پذیر است یا خیر.
سپس مخلوط بیوشیمیایی نمونه و آنزیم مقاوم در مقابل مهارکننده و واکنش گرهای ناب در یک لوله قرار می گیرد و سپس آن لوله در داخل دستگاه آزمایشگاهی چرخه گرمایی که دستگاهی برای تقویت مواد ژنتیکی در واکنش زنجیره ای پلیمراز است، قرار می گیرند. بعد از ۳۶ دقیقه، نتایج نشان داده است که آیا اثری از کووید-۱۹ در نمونه فرد وجود دارد یا خیر.
محققان گفتند هدف ما تهیه آزمایش فوق سریع و خودکار است که نتایج با دقت بالا در چند دقیقه نمایش داده می شود و این مورد به ما امکان می دهد آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز را در خارج از آزمایشگاه انجام دهیم. واکنش زنجیره ای پلیمراز(Polymerase Chain Reaction) که مخفف آن PCR می باشد، تکنیکی در زیست شناسی مولکولی است و به منظور تکثیر یک نسخه منفرد یا نسخه های کمی از یک قطعه DNA با توالی خاص به تعداد هزار یا میلیون ها نسخه به کار می رود. این تکنیک ابزاری آسان و ارزان قیمت برای تکثیر یک قطعه خاص از DNA است و برای اهدافی همچون تشخیص و نظارت بر بیماری های ژنتیکی، شناسایی مجرمان (در زمینهٔ پزشکی قانونی) و مطالعه عملکرد یک بخش هدف از DNA مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: