مریخ نورد چین راهی سیاره سرخ شد

روش سئو: نخستین ماموریت مریخی كاملا بومی چین ساعاتی پیش روانه سیاره سرخ شد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از سی ان بی سی، چین امروز پنجشنبه دوم مرداد ۱۳۹۹ یک ماموریت مهم مریخی به نام “تیان ون-۱″(Tianwen-1) را شروع کرد که امیدوار است نخستین فرود موفق این کشور در سیاره سرخ باشد.
این اولین ماموریت مستقل و کاملا بومی چین بعد از تلاش چند سال پیش با روسیه برای رسیدن به مریخ است.
این پرتاب در حالی انجام شده است که ایالات متحده در حال آماده شدن برای پرتاب مریخ نورد “استقامت””Perseverance” است که مقرر است در تاریخ ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۰ صورت گیرد.
چین ساعاتی پیش یک ماموریت بزرگ مریخی را شروع کرد که امیدوار است اولین فرود موفقیت آمیز خود در سیاره سرخ را تجربه کند.
این ماموریت موسوم به “Tianwen -1” شامل یک مریخ نورد، یک فرودگر و یک مدارگرد است که همگی سوار بر موشک “Long March 5” از مرکز پرتاب ماهواره “ونچانگ” در جزیره هاینان چین با موفقیت پرتاب شدند.
شرکت علم و فناوری هوافضای دولتی چین اعلام نمود که این پرتاب موفقیت آمیز بوده و گفته است که مریخ نورد “Tianwen-1” با موفقیت به مدار از پیش تعیین شده خود منتقل شده است.
“تیان ون-۱” هفت ماه دیگر به مریخ می رسد و دو تا سه ماه نیز طول خواهد کشید تا فرودگر و مریخ نورد بر سطح این سیاره بنشینند.
دانشمندان دومین اقتصاد بزرگ جهان امیدوارند که نقشه سطح شناسی ساختار مریخ را بواسطه این ماموریت نقشه برداری کنند، خاصیت های خاک مریخ و آب-یخ های آنرا بررسی نمایند، ترکیب مواد سطح آنرا مورد مطالعه قرار دهند و به شکل گسترده تر محیط این سیاره را بشناسند.
ایالات متحده آمریکا تنها کشوری است که تابحال یک مریخ نورد را در مریخ فرود آورده و از آن بهره برداری کرده است. بدین سبب اگر ماموریت چین موفقیت آمیز باشد، یک شاهکار بزرگ برای این کشور خواهد بود.
چین در چند سال قبل تاکید زیادی بر توسعه فناوری های فضایی داشته است. “شی جینپینگ” رئیس جمهور این کشور در اوایل سال جاری از مسئولان صنعت فضایی کشور خود خواست تا چین را هر چه زودتر به یک قدرت بزرگ فضایی تبدیل کنند.
اما چین تابحال برای تحقق جاه طلبی های مریخی خود با مشکلاتی روبرو شده است. در سال ۲۰۱۱ تلاش شد تا یک مدارگرد به نام “Yinghuo-1” سوار بر یک فضاپیمای روسی که توسط یک موشک اوکراینی پرتاب شد، روانه مریخ شود که این پرتاب در نهایت با شکست مواجه گردید.
در سال ۲۰۱۷ نیز دومین پرتاب موشک “Long March 5” با شکست روبرو شد.
اما چین در سال های اخیر شاهد موفقیت هایی نیز بوده است. این کشور اولین کشوری بود که یک فضاپیما را به نیمه تاریک کره ماه فرود آورد و در اوایل سال جاری نیز ماهواره نهایی را برای تکمیل سیستم ناوبری جهانی خود با نام “Beidou” پرتاب کرد.
ماموریت مریخی چین بعد از آن انجام شده است که امارات متحده عربی با موفقیت کاوشگر مریخی خود به نام “امید”(Hope) را پرتاب کرد و در عین حال، ایالات متحده هم در حال آماده شدن برای پرتاب ماموریت جدید خود موسوم به “مارس ۲۰۲۰” و مریخ نورد “استقامت” به سمت مریخ است.
پرتاب فضاپیما به مریخ دارای یک زمان بندی خاص است، چونکه تقریباً هر ۲۶ ماه، مریخ و زمین نزدیکترین فاصله را از یکدیگر دارند که این نزدیکی، امکان پرتاب را فراهم می آورد.

منبع: