برای حل چالشهای غیر ممكن؛ ساخت بزرگترین تراشه كوانتومی به وسیله اتم های مصنوعی

روش سئو: پژوهشگران دانشگاه ام آی تی با تولید اتم های مصنوعی، روشی هیبریدی برای تولید بزرگترین تراشه كوانتومی در نوع خود ابداع نموده اند.

به گزارش روش سئو به نقل از ام آی تی نیوز، پژوهشگران دانشگاه ام آی تی روشی برای تولید و یکپارچه سازی اتم های مصنوعی ابداع نموده اند. اتم های مصنوعی با بهره گیری از مدار فوتونی روی لایه ای بسیار نازک از الماس ساخته شده اند و بزرگترین تراشه کوانتومی در نوع خودرا ایجاد کرده اند.
دیرک انگلاند استادیار بخش مهندسی الکترونیک و علوم رایانشی دانشگاه ام آی تی می گوید: این دستاورد نقطه عطفی در حوزه پردازشگرهای کوانتومی است. برای تولید یک کامپیوتر کوانتومی به میلیون ها پردازشگر کوانتومی نیاز است. در همین راستا تحقیق جدید نیز روشی نوین برای ارتقای تولید پردازشگر را نشان میدهد.
در کامپیوتر های معمولی پردازش و ذخیره اطلاعات با بهره گیری از صفر و یک انجام می شود. اما در کامپیوتر های کوانتومی این عملیات با بهره گیری از بیت های کوانتومی یا کیوبیت انجام می شود که همزمان نشان دهنده صفر، یک یا هر دو آنها هستند.
این خاصیت عجیب به کامپیوتر های کوانتومی اجازه می دهد همزمان چند محاسبه را انجام دهند و چالش هایی را حل کنند که با کامپیوتر های معمولی ممکن نیست.
کیوبیت در تراشه تازه توسعه یافته در حقیقت همان اتم های مصنوعی است که از نقصان های موجود در الماس ایجاد می شود. می توان با بهره گیری از نور و امواج میکروویو اتم های مصنوعی را برانگیخت تا فوتون هایی حاوی اطلاعات کوانتومی را منتشر کنند. این پروسه یک روش ترکیبی است که طی آن چیپلت(chiplet) های میکرو کوانتومی که به دقت انتخاب شده اند و حاوی چند کیوبیت هستند، در یک مدار یکپارچه فوتونیک نیترید آلومینیوم قرار می گیرند.
انگلاند و همکارانش با بهره گیری از این روش هیبریدی توانستند یک سیستم ۱۲۸ کیوبیتی بسازند که بزرگترین تراشه یکپارچه اتم مصنوعی –فوتونیکی است.