پژوهشگران آمریكایی ابداع كردند نرم افزاری كه باكتری های مقاوم در مقابل دارو را شناسایی می كند

روش سئو: پژوهشگران آمریكایی، نوعی برنامه نرم افزاری ابداع نموده اند كه می تواند باكتری های مقاوم در مقابل دارو را شناسایی كند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، پژوهشگران “دانشگاه ایالتی واشنگتن”(WSU)، یک برنامه ساده نرم افزاری ابداع نموده اند که می تواند ژن های مقاوم در مقابل دارو را در باکتری ها شناسایی کند.
شاید این برنامه نرم افزاری بتواند ابزاری برای شناسایی بهتر باکتری های مقاوم در مقابل دارو باشد. چنین باکتری هایی سالانه تعداد قابل توجهی از بیماران را به عفونت مبتلا می کنند و به کام مرگ می کشانند.
مقاومت باکتریایی هنگامی پیش می آید که باکتری ها یا ریزارگانیسم های دیگر تکامل می یابند و یا ژن هایی را به دست می آورند که مکانیسم های مقاوم در مقابل دارو را رمزگذاری می کنند. باکتری های مقاوم شده می توانند به بروز بیماری هایی منجر شوند که درمان آنها بسیار دشوار است. این مشکل در آینده با تکامل باکتری ها و مقاومت آنها نسبت به درمان های آنتی بیوتیکی، بزرگتر خواهد شد و بیماری، مرگ و میر و هزینه های درمان قابل توجهی نیز به همراه خواهد داشت.
در این پژوهش آمده است: ما باید ابزارهایی ابداع نماییم که بتوانند مقاومت ضدمیکروبی را که تهدیدی برای سلامت جهانی محسوب می شود، پیش بینی کنند.
آنچه این گروه پژوهشی ابداع نموده اند، یک الگوریتم یادگیری ماشینی است که می تواند پروتئین های مربوط به ژن موسوم به “AMR” را شناسایی کند. آنها با کمک این ابزار توانستند چندین خاصیت ماده ژنتیکی همچون ساختار آنرا مورد بررسی قرار دهند.
از این الگوریتم می توان جهت بررسی عمیق تر داده ها استفاده نمود. این الگوریتم می تواند ابزار مهمی برای شناسایی ژن های مقاوم در مقابل مقاومت ضدمیکروبی باشد که تاثیر قابل توجهی در بررسی های بالینی دارند.
این پژوهش، در مجله “Scientific Reports” به چاپ رسید.

منبع: