عضو شورای عالی فضای مجازی: خونین شهر اشغال شده فضای مجازی باید خرمشهر شود

به گزارش روش سئو عضو شورایعالی فضای مجازی با انتقاد از اشغال فضای مجازی كشورمان توسط نیروهای بیگانه عموما آمریكایی، اظهار داشت: باید رایا-خونین شهر فضای مجازی كشور به رایا-خرمشهر جمهوری اسلامی ایران تبدیل گردد.
به گزارش روش سئو به نقل از مهر، رسول جلیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است با اشاره به سوم خرداد و عملیات غرورآفرینی که حدود ۳۸ سال پیش سبب آزادسازی خرمشهر از اشغال نیروهای بیگانه شد، بر ضرورت آزادسازی فضای مجازی کشور از اشغال نیروهای بیگانه عمدتاً آمریکایی، تاکید نمود. در این یادداشت آمده است: «در نخستین سالهای بعد از انقلاب اسلامی ایران، صدام حسین ملعون به تحریک و حمایت همه جانبه غرب به جمهوری تازه تأسیس اسلامی ایران تاخت و در مدت کوتاهی بخشی از خوزستان و همچون خرمشهر ما را به تسخیر خود در آورد. این اشغال، بعد از رشادت فراوان و شهادت شهید محمد جهان آرا و یارانش و دیگر شهدای عزیز دفاع از خرمشهر، صورت گرفت و بعد از آن، در ادبیات ملی ما برای مدتی خرمشهر، خونین شهر نام گرفت. عملیات غرور آفرین بیت المقدس انجام شد و طی آن، بعد از ۵۷۶ روز اشغال، در روز سوم خرداد ۱۳۶۱ «خونین شهر آزاد و مجدداً نام خرمشهر به خود گرفت»، رویدادی که با تعبیر بسیار زیبای امام راحل همراه بود، که «خرمشهر را خدا آزاد کرد». سال جاری در سی و هشتمین سالگرد این رویداد مهم تاریخ ایران و در نخستین سال غیبت جسمانی شهید قاسم سلیمانی و تقارن سوم خرداد با روز جهانی قدس، ادبیات آزادی قدس از اشغال را با یاد شهید سلیمانی طرح می نماییم. این تقارن بهانه ای است بر این نوشتار. این نوشتار به سوال بسیار مهمی می پردازد که چه زمانی همه مسئولین قبول می کنند که اشغال فضای مجازی کشورمان اتفاق افتاده است و باید آزادی اش را ندا دهیم و برای آزادی اش جهاد نماییم. شهر که نه، کشور مجازی ما در اشغال است و ما از رایا-خرمشهر ایران به رایا-خونین شهر گراییده ایم، باید بیت المقدسی تدارک دیده شود، سوم خردادی تکرار شود، جهان آراهایی راست قامتانه کمر همت ببندند تا رایا-خونین شهر فضای مجازی کشور به رایا-خرمشهر جمهوری اسلامی ایران تبدیل گردد و شاهد تعبیر امام خامنه ای مان باشیم که «خدا فضای مجازی جمهوری اسلامی را آزاد کرد».الف: چرا خونین شهر؟اشغال یک شهر با حضور و حاکمیت قوای دشمن اتفاق می افتد. به علل و شواهد زیر فضای مجازی ما در اشغال نیروهای بیگانه، عمدتاً آمریکایی (مستقیم یا غیر مستقیم)، قرار دارد. اگر در این خصوص به شواهد توجه کنید، حتما تصدیق خواهید فرمود که اگر چنین اتفاقی در فضای غیرمجازی کشور می افتاد کمتر روزنامه نگاری، نماینده مجلسی، وزیر و معاون وزیری، نخبه و دانشجو و طلبه ای، تریبون بدستی داد وا-استقلالا (بر وزن وا-اسلاما) سر نمی داد.۱- نتانیاهو، نخست وزیر رژیم غاصب اسرائیل، رسماً به نرم افزار «ویز» و حضورش در فضای مجازی ایران می بالد.۲- یک دانشجویی المپیادی کامپیوتر در اتوبوس درون شهری برایم تعریف کرد که در ادامه یک فعالیت آموزشی (صادرات خدمات آموزش المپیاد جهانی، که مایه مباهات است)، برای تور به جنگل های آمازون رفتم و در آنجا حسب تصادف با یک دانش آموخته ۲۲ ساله اسرائیلی رشته کامپیوتر وارد گفتمانی شدم و متعجبانه دیدم که به برنامک «ویز» و حضورش در بازار برنامک های ایرانی می بالد!۲- عملکرد گوگل در سال ۱۳۹۸ و در ادامه آن در انتهای اردیبهشت ۱۳۹۹ در حذف برنامک «ماسک» از بازار بین المللی کاربران اندروید (گوگل پلی استور)، گویای آشکار و ابراز چندباره اعمال حاکمیت از بیرون بر فضای مجازی ما است.۳- حضور برخی مدیران سطح بالا و عمده مدیران میانی و پایینی کشور و بدتر از آن سازمانهای دولتی و عمومی متبوعشان، به شکل رسمی در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی، چه آن هایی که از نظر قانونی (مصوبه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، یا حکم رکنی در قوه قضائیه) در فهرست پالایش قرار دارند، و چه آن هایی که مطابق مصوبه شورای عالی فضای مجازی کشور، فرایند دریافت مجوز را طی نکرده اند نشان آشکار از فعالیت و گردش اطلاعاتی تراکنش های ما در انباره ها و رایانشگاه های بیگانه است.۴- حضور هیئت های مذهبی، سخنرانان و مداحان شاخص کشور در رسانه های خارجی فضای مجازی چه تفاوتی با استفاده ایشان از شبکه های تلویزیونی ماهواره ای معاند دارد. پدیده تناقض دار «احیا و اینستاگرام» را چگونه هضم کنیم؟ این هم اشغال است و هم توجیه دینی و دین انقلابی بر یک ناهنجاری!مگر آقایان توجیه دارند که بر فرض مخاطب دار بودن فلان شبکه معاند تلویزیونی، مراسم احیا و شب قدر را در آنجا برگزار کنند؟ اینستاگرام و «صدای امریکا» هر دو صدای امریکا هستند. مگر نیستند؟۵- حضور خیلی از مدارس، شامل دانش آموزان و معلمان و اولیا (گاهاً بالاجبار مدرسه)، در شبکه های اجتماعی خارجی، برای استمرار آموزش در عصر کرونا، و پیش از آن هم چند سالی برای هوشمندتر سازی فرایند آموزش، فارغ از عرضه بالقوه و غیر مستقیم منجلاب محتوای همه گونه ناهنجار به کودک و نوجوان معصوم ایرانی. پدیده تناقضی «شاد و تلگرام!»، یعنی با اجبار بخشنامه در «شاد» درس بدهیم و درس بخوانیم و به موازات در تلگرام فیلتر شده، با استفاده از فیلترشکن، با هم تعامل داشته باشیم!۶- بیشتر از نیمی از پهنای باند بین الملل کشور در اختیار بعضی از شبکه های اجتماعی خارجی است، یعنی دلار بدهیم تا پیام هایمان به دست دوست و برادر و فرزندانمان در محله خودمان برسد!۷- تفوق مصرف پهنای باند بین الملل بر پهنای باند داخل، یعنی عمده پروازهای داخلی مان، از آسمان دیگر کشورها عبور می کند! آسمان دیگران ایمن تر است!!۸- پتانسیل اِعمال هرگونه تصمیمی در مورد صد درصد دارندگان سیستم های عامل گوشی شامل اندروید و آی او اس (ios) در مورد برنامک های مورد استفاده ایشان، در مورد دسترسی به منابع دستگاه، بعضاً باوجود نظر مالک دستگاه، در مورد قطع و وصل و ادامه کارکرد دستگاه توسط گوگل و اپل (و عنقریب هواوی و سامسونگ و …) وجود دارد و دولت و شورا و وزارت ارتباطات ما کاری از دستشان بر نمی آید. حداکثر می توانند توئیت کنند!۹- استفاده عالی ترین مقام اجرایی کشور در بعضی جلسات ویدئوکنفرانسی از فلان نرم افزار آمریکایی، مصداق آشکار قبول ناتوانی و عجز است.۱۰- به حراج گذاشته شدن اطلاعات میلیونی کاربران ایرانی در ماههای اخیر نشان از بی دروازگی اطلاعات ملی ما، بعنوان چاه های نفت نوین، است.۱۱- تزریق روح بی اعتمادی مدیران کشور به مبادله اطلاعات اداری و شخصیشان در محمل های داخلی صدا و متن و چندرسانه، و توفیق قابل توجه این تزریق!۱۲- بارش مستهجنات در زنده های اینستاگرام، و نظارت و (صرفاً) اظهار تأسف مسئولین وزارت ارتباطات و دادستانی بر این بارش.۱۳- تفوق کیفیت ارتباطات خدمات خارجی در داخل کشور بر خدمات داخلی!۱۴- از دست رفتن جان دهها شهروند به دست اشرار به واسطه تفوق ارتباطی اشرار و معترضان نسبت به پلیس کشور!۱۵- حضور داعش در مجلس شورای اسلامی و دستیابی نیروهای اطلاعاتی کشور به مبادلات اطلاعاتی آنان، بعد از رخداد حمله!۱۶- رمز بودن حجم غالبی از تعاملات برون مرزی فضای مجازی کشور و عدم امکان اعمال قانون کشور در موارد ضرور و قانونی.۱۷- تفوق صرفه اقتصادی (کوتاه مدت) پهنای باند بین الملل بر زیان (دراز مدت) امنیت ملی کشور.۱۸- برگزاری عمده ترین رقابتهای داخلی انتخاباتی (مجلس، شوراها، خبرگان، ریاست جمهوری) در محمل پیام رسانها و شبکه های اجتماعی خارجی.۱۹- کسب و کارهای بزرگ شونده زیرزمینی و قاچاق در انواع و اقسام فعالیت ها در اینستا و تلگرام و واتس اپ، و مبادله پول (ریال و نه رمزارز!) از شبکه رسمی بانکی کشور.۲۰- ناتوانی و یا اظهار ناتوانی در مقابله با بی قانونی های آشکار فضای مجازی کشور به دلایلی چون فقدان قانون.ب- چگونه خرم شهر؟قبول فضای مجازی بعنوان ساحتی به موازات و در طول ساحت موجود زندگی و حکمرانی یک امر پایه ای و بنیادین است. قبول اجتناب ناپذیری این ساحت، یعنی قبول تحول در همه امور است و همه امور یعنی امنیت و اقتصاد و فرهنگ و سیاست و بین الملل. با فرض قبول این امر توسط قوای سه گانه و تفویض طراحی و اجرای عملیات ایجابی-تدافعی-آزادسازی «رایا-بیت المقدسی» به فرماندهان لایق این زمانه، پیشنهادهای زیر برای بازگرداندن نام زیبای خرمشهر به خونین شهر فضای مجازی کشور تقدیم می شود: ۱- برنامه ریزی برای ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی در توسعه فضای مجازی و کسب اقتدار.۲- اجرای بدون استثنای مصوبات کنونی شورای عالی فضای مجازی کشور.۳- استفاده از ظرفیت مجلس یازدهم و طیف نمایندگان دغدغه مند و آشنای با درد کنونی فضای مجازی کشور، به منظور فوریت در تصویب کاستی های قانونی فضای مجازی و به روز رسانی قوانین مصوب قبلی.۴- تسریع در تحقق کامل شبکه ملی اطلاعات (ای رانت) در لایه های مختلف.۵- تقویت سرمایه اجتماعی در قلمرو فضای مجازی.۶- احترام به قوانین و مقررات مصوب کشور در قلمرو فضای مجازی توسط همه مدیران کشور.۷- ترغیب صاحبان کسب و کار به استفاده حداکثری از ظرفیت و پهنه جغرافیایی الکترونیکی کشور در عرضه خدمات به مردم.۸- بکارگیری حداکثری ظرفیت تعرفه در ترغیب و تهییج مردم به اقتصاد مقاومتی فضای مجازی.۹- جرم انگاری عدول از قوانین فضای مجازی کشور و استفاده بیشتر از قبل از ظرفیت قوه قضائیه و پلیس فتا برای انتظام امور

جمهوری اسلامی ایران باید با آزادسازی فضای مجازی خود از وضعیت اشغال شده کنونی، به سرعت کاستی کنونی را پشت سر گذاشته و در این حوزه راه رفته در بعضی حوزه های راهبردی دیگر را بپیماید و بدین ترتیب گامی اساسی در تداوم استقلال کشور برداشته شود. امیدوار و چشم به راه و منتظر تحقق هستیم. در این راه، مطالبه گرانه، درخواست به حقمان را تکرار خواهیم کرد.