در پژوهشگاه فضایی ایران؛ تراسترهای تك پیشرانه و دوپیشرانه سامانه های فضایی ساخته شد

به گزارش روش سئو متخصصان پژوهشگاه فضایی ایران موفق به طراحی و ساخت تراسترهای شیمیایی تك پیشرانه و دوپیشرانه برای كاربرد در سامانه های فضایی شدند.
به گزارش روش سئو به نقل از مهر، حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران اظهار داشت: نمونه های مهندسی تراسترهای تک پیشرانه و دوپیشرانه در پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شده و آزمون های عملکردی را به خوبی پشت سر گذاشته اند. وی توضیح داد: سامانه های فضایی مانند ماهواره ها، سفینه ها و ماه نشین ها برای حرکت در فضا و کنترل موقعیت خود از موتورهای ویژه ای استفاده می نمایند. در کاربردهای فضایی به این نوع از موتورها، تراستر اطلاق می شود. خصوصیت هایی همچون گستردگی محدوده نیروی رانش تولیدی، امکان روشن و خاموش کردن به دفعات، کنترل پذیری مناسب و همینطور سابقه طولانی استفاده موفقیت آمیز از آنها در دنیا، سبب شده است که این سامانه های کم پیشران بعنوان پرکاربردترین تراسترها در انواع مأموریت های فضایی به کار برده شوند. صمیمی اظهار داشت: با توسعه فناوری تراسترهای تک پیشرانه و دوپیشرانه، امکان تعریف مأموریت های گسترده و متنوعی برای محموله های فضایی و ماهواره های بومی آتی فراهم گشته است. رئیس پژوهشگاه فضایی ایران درباره اهمیت این پروژه خاطرنشان کرد: در راه توسعه برنامه های فضایی در تناسب با نقشه راه فضایی کشور و به منظور ارتقاء قابلیت های مأموریتی ماهواره های بومی نسل آینده، توسعه سامانه های کم پیشران فضایی بعنوان منابع تولید نیروهای پیشران و همینطور نیروهای کنترلی لازم، ضروری می باشد. از طرفی، با عنایت به سطح بالای فناوری های مختلف موجود در این نوع از تراسترها، مدت زمان طراحی و توسعه آنها طولانی است. بدین ترتیب، در جهت رفع نیاز مأموریت های فضایی جاری و آینده کشور، توسعه این نوع از زیرسیستم های فضایی، به منظور ارتقاء سبد محصولات فضایی کشور و همچنین، کاهش زمان طراحی، توسعه و ساخت محوله های فضایی، لزوم دارد. وی ادامه داد: پروژه توسعه تراسترهای تک پیشرانه و دوپیشرانه از سال ۱۳۹۵ در پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران، با هدف کاربرد در ماهواره های موجود در نقشه راه فضایی کشور، وارد فاز عملیاتی شد و در گام نخست و بعد از اتمام فاز طراحی مفهومی، فرایند طراحی، آزمون و توسعه این فناوری در دستور کار قرار گرفت. صمیمی افزود: بدین ترتیب، متخصصان پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی موفق شدند مراحل طراحی، ساخت و آزمون نمونه آزمایشگاهی این نوع از تراسترها را به انجام رسانند. در این راه، بعد از طراحی اولیه و ساخت نمونه های اثبات فناوری و اجرای موفق تست های مد نظر، توسعه فناوری تراسترهای کم پیشران، تک پیشرانه و دو پیشرانه انجام شده و نمونه های آزمایشگاهی تولیدی، آزمون های عملکردی مورد انتظار را با موفقیت پشت سر گذاشته اند. رئیس پژوهشگاه فضایی ایران اظهار داشت: اینک، فرایند طراحی دقیق و ساخت نمونه مهندسی تراسترهای فضایی یاد شده به اتمام رسیده و آزمون های فاز نمونه محیط آزمایشگاهی یا نمونه مهندسی هم با موفقیت انجام شده است. در این مرحله، امکان توسعه و بهره برداری از محصولات به دست آمده، در انواع پروژه های ماهواره ای کشور و ارتقاء سطح مأموریت آنها، فراهم گشته است. وی درباره مواد به کار رفته در این سازه اظهار داشت: مواد به کار رفته در سازه تراسترهای دوپیشرانه از آلیاژ ویژه ای از پلاتین با قابلیت تحمل درجه حرارت بسیار بالا و مقاوم در مقابل سایش و اکسیداسیون است. دست یابی به فناوری اخیر، منجر به ایجاد امکان انجام مأموریت های فضایی با زمان عملکرد بالا شده است. همچنین، برای دستیابی به فناوری تراسترهای تک پیشرانه، احتیاج به نانوکاتالیست با قابلیت تحمل خصوصیات فیزیکی و ترمودینامیکی محصولات برآمده از تجزیه سوخت، است. این نوع از کاتالیست ها توسط متخصصان حوزه نانوفناوری پژوهشگاه فضایی ایران تولید شده اند. صمیمی به راه اندازی آزمایشگاه های مجهز برای آزمایش این تراسترها اشاره نمود و اظهار داشت: یک تراستر، قبل از استفاده در فضا، لازم است که مراحل مختلف آزمون و ارزیابی را در زمین و در آزمایشگاه های تخصصی با قابلیت شبیه سازی محیط فضا پشت سر بگذارد. ازاین رو، لازم است که محیط خلأ فضا و بقیه مشخصات در رابطه با آن، در محیط آزمایشگاهی شبیه سازی شده تا بتوان عملکرد سامانه را در محیط واقعی ارزیابی کرد. بدین منظور، متخصصان پژوهشگاه فضایی ایران با راه اندازی آزمایشگاه های مجهز، زیرساخت های لازم برای آزمایش تراسترهای فضایی را هم فراهم نموده اند.