با همكاری دانشمند ایرانی MIT محقق شد سیستمی برای كاهش تأخیر در شبكه های بی سیم

روش سئو سیستمی برای كاهش تأخیر در شبكه های بی سیم
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) با همكاری “محمد علیزاده” دانشمند ایرانی این موسسه، یك طرح جدید برای كنترل تراكم شبكه بی سیم به وجود آورده اند كه می تواند ضمن بهبود كیفیت در پخش ویدیو، چت، بازی و سایر خدمات وب، تاخیر را نیز به طرز شایان توجهی كم كند.
پژوهشگران طرح جدید خودرا Accel-Brake Control””(ABC) نامیده اند و می گویند در حدود ۵۰ درصد توان بالاتر و كاهش حدود نیمی از تأخیرهای شبكه را محقق می كند.
این سیستم با یك الگوریتم جدید كار می كند. این الگوریتم به روترها(رهیاب یا مسیریاب) اجازه می دهد تا بسته های داده را بوسیله یك شبكه جریان دهند تا از ازدحام در هنگام استفاده كامل از شبكه جلوگیری نمایند.
مسیریاب، رهیاب یا روتر(Router) دستگاهی از تجهیزات شبكه كامپیوتری است كه بسته های داده(Data Packets) را در یك شبكه برای رسیدن به مقصدشان هدایت می كند. مسیریابی در لایه سوم مدل مرجع OSI(لایه شبكه) رخ می دهد. مسیریاب جهت اتصال دو یا چند شبكه محلی به هم یا اتصال چندین خط شبكه بزرگ به هم مورد استفاده قرار می گیرند. مسیریاب می تواند انواع مختلف شبكه را به هم وصل كند. یك مسیریاب، یك سیستم عامل اختصاصی، حافظه فلش، NVRAM، RAM و یك یا دو پردازشگر دارد.
“پراتیش گویال” سرپرست این مطالعه می گوید: در شبكه های تلفن همراه، كسری از ظرفیت داده های شما به سرعت تغییر می كند و موجب تاخیر در ارائه خدمات به شما می شود. سیستم های سنتی برای انطباق با این تغییرات بسیار كند است، اما “ABC” واكنش بموقع و مناسبی در مقابل این تغییرات ارائه می دهد.
پژوهشگران در گذشته طرح هایی را پیشنهاد كرده بودند كه بكارگیری چنین رویكردهایی نیاز به بازبینی كامل در نحوه ارسال داده به اینترنت داشت، در صورتیكه این سیستم جدید نیازی به این كار ندارد.
“محمد علیزاده” استادیار گروه مهندسی برق در MIT و یكی از پژوهشگران این مطالعه اظهار داشت: این یك كار بزرگ است. شما برای ارسال بسته های داده باید تغییراتی تهاجمی در پروتكل استاندارد اینترنت(IP) ایجاد كنید. لازم است كه تمام بخش های اینترنت، اپراتورهای شبكه تلفن همراه، ISPها و برج های سلولی را متقاعد كنید تا نحوه ارسال و دریافت بسته های داده را تغییر دهند كه امری نزدیك به نا ممكن است.
اینجاست كه “ABC” برای نجات می آید. سیستم “ABC” هنوز هم به یك بیت موجود در هر بسته داده متكی است، اما این كار را به شكلی انجام می دهد كه بیت ها می توانند نرخ واقعی اطلاعات مورد نیاز را برای فرستنده های خود فراهم آورند.
“علیزاده” توضیح داد: شاید فكر می كنید یك بیت، اطلاعات كافی را حمل نمی كند، اما با جمع آوری بازخوردهای یك بیت در مجموعه ای از بسته ها می توانیم اثر مشابه سیگنال چند بیتی را بدست آوریم.
پژوهشگران حالا برای آزمایش طرح جدید خود در حال مذاكره با اپراتورهای شبكه تلفن همراه بوده و در تلاش هستند تا ببینند كه آیا “ABC” برای برنامه ها(اپلیكیشن ها) و خدمات وب نیز قابل استفاده می باشد یا خیر.

منبع: