ساخت سنسوری كه حوضچه های پرورش ماهی را متحول می كند

به گزارش روش سئو محققان موفق به ساخت یك سنسور مكعبی نظارت بر كیفیت آب شده اند كه می تواند پرورش ماهی را به شكل قابل ملاحظه ای بهبود ببخشد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، نظارت بر كیفیت آب حوضچه های پرورش ماهی از اهمیت حیاتی برخوردار است، چونكه مشكلاتی از قبیل آلودگی آب می تواند به سرعت فاجعه به بار بیاورد.
حالا یك سنسور مكعبی كوچك و شناور جدید طراحی شده است كه به صورت مداوم چندین عامل را در آب ردیابی می كند.
با عنایت به شرایط موجود، اپراتورهای مزارع ماهی معمولاً از چندین سنسور آب استفاده می نمایند كه هر كدام چیزهای مختلفی همچون میزان اكسیژن یا اسیدی بودن آب را اندازه می گیرند و باید به صورت دستی بررسی شوند. در حالیكه سیستم هایی وجود دارند كه سنسورهای مختلف را در یك دستگاه تركیب می كنند، اما آنها بزرگتر و گرانتر هستند.
دانشمندان دانشگاه علم و فناوری ملك عبدالله عربستان(KAUST) در كوشش برای مرتفع ساختن این محدودیت ها، یك دستگاه كوچك شناور ابداع نموده اند. آنها به جای اینكه تلاش كنند همه عملكردهای نظارت بر كیفیت آب را روی یك تراشه بیاورند، از چندین تراشه روی وجوه یك مكعب استفاده كردند و یك سنسور مكعبی را توسعه دادند كه عملكرد دستگاه های حجیم و گران قیمت را در یك مكعب كوچك عرضه می دهد.
این وسیله طوری طراحی شده است كه سلول خورشیدی آن همیشه رو به بالا قرار می گیرد تا انرژی مورد نیاز خویش را از نور خورشید بگیرد و نیروی لازم را برای باتری های قسمت پردازنده فراهم آورد.
قسمت زیرین این مكعب هم حاوی حسگرهایی است كه pH، دما، شوری و آمونیاك موجود در آب را اندازه گیری می كند، در حالیكه طرف های دیگر این مكعب دارای سنسورهای آلودگی هوا به همراه یك آنتن برای انتقال داده ها از راه بلوتوث به تلفن هوشمند هستند كه در صورت تشخیص هرگونه مشكل، فوراً اخطار می دهد.
حالا محققان در حال ایجاد یك سیستم خنك كننده برای این دستگاه هستند تا از داغ شدن بیش از اندازه آن در هنگام قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید جلوگیری نمایند.
فناوری این سنسور مكعبی می تواند در موارد دیگر مانند نظارت بر نفت در خطوط لوله انتقال نفت استفاده گردد.
این مطالعه در مجله Small انتشار یافته است.