در دانشگاه پنسیلوانیا ابداع شد ربات دریایی كه فقط با یك موتور كار می كند

روش سئو: پژوهشگران ˮدانشگاه پنسیلوانیاˮ در پروژه جدید خود، نوعی ربات دریایی ابداع نموده اند كه هزینه كمتری نسبت به ربات های دیگر دارد و تنها با یك موتور كار می كند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از تك اكسپلور، پژوهشگران “دانشگاه پنسیلوانیا” (UPenn)، نوعی قایق رباتیك طراحی نموده اند كه می توان از آن جهت بررسی اقیانوس ها یا انجام دادن عملیات دریایی استفاده نمود. این ربات دریایی ارزان قیمت موسوم به “مودبوت”(Modboat) می تواند تنها با استفاده از یك موتور در آب شنا كند.
“گدالیا نیژنیك”(Gedaliah Knizhnik)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: ایده اصلی این پروژه، از پژوهشی به دست آمده كه در سال ۲۰۱۵ انجام شده بود. از آنجائیكه در آزمایشگاه من، ربات های ارزان قیمت مورد بررسی قرار می گیرند، فورا از این ایده استقبال شد. ما تجربه كار با ربات های دریایی را داشتیم؛ در نتیجه این فرصت خوبی بود تا آنرا گسترش دهیم.
هدف طولانی مدت این پژوهش، ابداع تعداد قابل توجهی از قایق های رباتیك است كه می توانند كارها را به صورت گروهی انجام دهند. این پژوهش، اولین گام در این راه بشمار می رود و می تواند به طراحی ربات های دریایی كمك نماید كه هم كارآمد و هم مقرون به صرف هستند.

مدبوت، طراحی ساده ای دارد و می تواند به صورت موثر به حركت كردن در آب بپردازد. این ربات، از یك بدنه اصلی و دو باله تشكیل شده و می تواند تنها با استفاده از یك موتور حركت نماید.
هدایت این ربات در یك جهت خاص، با تنظیم سرعت آن امكان پذیر می شود تا بدین ترتیب ربات بتواند بدن خودرا به چپ یا راست بچرخاند و یا میزان حركت باله ها را هنگام شنا تغییر دهد.

نیژنیك افزود: ربات ما، به خوبی ربات های دیگر شنا نمی كند اما طراحی منحصر به فرد آن فقط با استفاده از یك موتور انجام شده است؛ در صورتیكه معمولا ربات ها حداقل به دو موتور نیاز دارند. این طراحی سبب می شود كه هزینه ساخت ربات، كمتر باشد و امكان تولید تعداد قابل توجهی از آنها برقرار شود. بدین ترتیب، شنای ضعیف ربات ها نیز جبران خواهد شد.
پژوهشگران، ربات خودرا در مجموعه ای از آزمایش ها مورد ارزیابی قرار دادند و دریافتند كه این ربات می تواند عملكرد خوبی داشته باشد.

نیژنیك اضافه كرد: ساخت ربات های مقرون به صرفه، كمتر امكان پذیر می شود برای اینكه تجهیزات مورد نیاز برای ساخت آنها، هزینه بالایی دارند. ما در این پژوهش نشان داده ایم كه چگونه می توان طراحی منحصر به فردی را برای ساخت ربات در نظر گرفت تا به ابزاری كاربردی تبدیل گردد.
حال كه در این پژوهش نشان داده ایم رباتی با این طراحی می تواند به خوبی كار و شنا كند، باید به این فكر باشیم تا آنرا در مكان های مورد نظر خود به كار بگیریم. ما هم اكنون تلاش می نماییم تا ربات را در مسیرهای خاصی هدایت نماییم و آنرا برای وظایفی مانند قرار دادن سنسور و اندازه گیری به كار ببریم.
این پژوهش، در مجله “arXiv” به چاپ رسید.

منبع: