ربات نوازنده و خواننده ای كه تور كنسرت می گذارد!

روش سئو ربات نوازنده و خواننده ای كه تور كنسرت می گذارد!
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، به طور كلی فرض بر این است كه ربات ها برای كارهای دستی آماده می شوند، اما اخیراً بنظر می رسد كه كوشش های خلاقانه تری برای ساخت آنها انجام می شود. “شیمون” یك ربات موسیقیدان است كه برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ ساخته شد و الان یاد گرفته است كه ماریمبا بنوازد، آواز بخواند، برقصد، شعر بسراید و ملودی های خودش را بسازد و به زودی هم كنسرت خواهد گذاشت تا نخستین آلبوم خودرا به گوش مردم برساند.
“ماریمبا”(marimba) نوعی ساز كوبه ای است كه با ضربه زدن با مضراب های مخصوص بر روی صفحات چوبیِ این ساز، صدا تولید می شود.
“شیمون” از چندی قبل روی نواختن ماریمبا تمركز كرده بود و آهنگ های ساده را خودش ساخته است. حالا بنظر می رسد كه او پیشرفت كرده و نتیجه كار وی در حال بیرون آمدن است. در حقیقت باید اظهار داشت كه نخستین تك آهنگ “شیمون” با نام “در ذهن تو”(Into Your Mind) دور از انتظار و واقعاً بسیار شنیدنی است كه می توان آنرا در فیلم انتهای خبر مشاهده كرد.
“شیمون” كار خودرا به همان روشی كه سایر ربات ها یاد می گیرند، با آموزش مقادیر زیادی از داده های نمونه انسانی آموخته است كه در این مورد، بدان معناست كه ۵۰ هزار متن آهنگ از موسیقی سبك جاز، پراگ راك و هیپ-هاپ را دیده است.

“شیمون” بر طبق این آموزش ها حالا می تواند آغاز به شعر سرایی و ساخت ملودی كند. اما “شیمون” به همین محدود نشده است، بلكه تیم سازنده اطمینان حاصل كرد كه “شیمون” بعضی از عوامل دیگر را كه موسیقی را بسیار جذاب تر می كند، درك می كند.
“ریچارد ساوری”، محقق این گروه می گوید: سیستم های زیادی وجود دارند كه از یادگیری عمیق استفاده می نمایند، اما اشعار متفاوت هستند. معنا در اشعار متفاوت می باشد. همین طور بدیهی است كه قافیه و ریتم برای شعر بسیار مهم هستند. بدین سبب ما همراه با یادگیری عمیق از دانش معنایی برای تولید اشعار استفاده می نماییم.
پروفسور “گیل وینبرگ” خالق “شیمون” و استاد فناوری موسسه جورجیا است.
“ساروی” می گوید: این ربات ارتباط میان كلمات را می داند، بعنوان مثال وقتی كلماتی مانند طوفان را دریافت می كند، كلمات در رابطه با آن مانند باران را ذكر می كند و بر این اساس تصمیم می گیرد كه چه كلماتی برای بكار بردن در شعر خوب است.
متن ترانه های حاصل مانند چیزی است كه هوش مصنوعی آنرا به وجود آورده است. آنها از كلمات و عباراتی ساخته شده اند كه مانند جملات بداهه و لحظه ای به نظر می رسند، اما معنای خاصی ندارند. البته خب خیلی از آهنگ های نوشته شده توسط انسان ها نیز این روزها پر از شعرهای بی مدلول اما آهنگ های جذاب است، بدین سبب شاید “شیمون” خیلی هم بیراهه نمی رود.

“شیمون” در زمینه نواختن ماریمبا نیز حرفه ای شده است و با توانایی خاصی آنرا می نوازد.
از همه بهتر اینكه “شیمون” حالا شعری كه خودش سروده را خوانده است. گروهی در دانشگاه “پمپئو فابرا” با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین، صدای منحصر به فردی را برای او به وجود آورده اند.
به ظاهر “شیمون” نیز رسیدگی شده است و الان بجای اینكه فقط یك توپ فلزی بدون احساس با بازوهای ربات باشد، ابروهایی دارد كه تكان می خورند، دهانی كه همگام با آواز خواندن او حركت می كنند و حركات سر كه به او اجازه می دهد احساسات را بهتر منتقل كند. “شیمون” سرش را در قسمت های هیجانی آهنگ روی ماریمبا خم می كند یا به دوستان نوازنده خود نگاه می كند.
این همكاری ربات و انسان در موسیقی تازه آغاز به كار كرده است. این گروه می گوید “شیمون” و گروه موسیقی همراهش یك آلبوم در چند ماه آینده دارند كه از ۸ تا ۱۰ آهنگ تشكیل شده است و پس از آن یك تور كنسرت در برنامه دارند.
“وینبرگ” می گوید: فكر می كنم ما به جایی رسیده ایم كه انتظار دارم مخاطب از موسیقی “شیمون” لذت ببرد. این نوعی از موسیقی است كه انسان ها ننوشته اند.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود كنید: video/mp4

منبع: