محققان بیمارستان ماساچوست: مغز جوانان مبتلا به اوتیسم یك پروتئین كم دارد

روش سئو: یك مطالعه جدید از پژوهشگران بیمارستان عمومی ˮماساچوستˮ سطح غیرطبیعی و پایینی از یك پروتئین كلیدی را در مغز مردان جوان مبتلا به اوتیسم نشان میدهد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از مدیكال اكسپرس، محققان بیمارستان عمومی ماساچوست(MGH) با استفاده از فناوری تصویربرداری پیشرفته نشان دادند كه مغز مردان جوان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم(ASD) از پروتئین كمتری برخوردارست كه بنظر می رسد در التهاب و متابولیسم نقش مهمی دارد.
این كشف شگفت آور كه امروز در مجله Molecular Psychiatry انتشار یافته است، بینش مهمی از ریشه احتمالی اختلال طیف اوتیسم(ASD) ارائه می دهد كه از هر ۵۹ كودك یك نفر را تحت تأثیر قرار می دهد.
اختلال طیف اوتیسم یا ASD نوعی اختلال رشد است كه در اوایل كودكی بروز می كند و با مشكل در برقراری ارتباط و تعامل با دیگران مشخص می شود. در صورتیكه علت آن ناشناخته است، شواهد، ASD را به التهاب بافت مغز یا التهاب عصبی مرتبط می كند. یكی از علایم عصبی التهاب سطح بالای ماده ای به نام پروتئین ترانسفورماتور(TSPO) است كه با استفاده از توموگرافی انتشار پوزیترون(PET) و تصویربرداری از رزونانس مغناطیسی آناتومیك(MRI) می توان اندازه گیری نمود.
دكتر “نیكول زورچر” سرپرست این مطالعه نخستین كسی بود كه از نسل جدیدی از ردیاب های PET بهره برد كه TSPO را در مغز افراد مبتلا به ASD دقیق تر تشخیص داد.
در این مطالعه، زورچر و همكارانش مغز ۱۵ مرد بالغ با سن متوسط ۲۴ سال مبتلا به ASD را اسكن كردند. پژوهشگران برای مقایسه، مغز ۱۸ فرد سالم را كه از نظر سنی شرایط مشابهی داشتند، اسكن كردند و می خواستند اسكن ها سطح یا میزان بیان TSPO را در افراد دارای ASD نشان دهد.
“زورچر” می گوید: اسكن ها نشان داد كه مغز مردان مبتلا به ASD دارای سطح TSPO پایین تری نسبت به افراد سالم می باشد. در حقیقت، مردانِ دارای شدیدترین علایم ASD پایین ترین میزان بیان TSPO را نشان می دهند.
وی اضافه كرد: وقتی آزمایشات چند ماه بعد تكرار شد، این همچنان ادامه داشت. مناطقی از مغز كه بیان TSPO در آنها كم است، در مطالعات قبلی با ASD مرتبط بوده اند و اعتقاد بر این است كه ظرفیت های اجتماعی و شناختی مانند پردازش احساسات، ابراز احساس از چهره، همدلی و ارتباط با دیگران را كنترل می كند. حالا ما می دانیم كه این مناطق از مغز درگیر اوتیسم هستند.
“زورچر” خاطرنشان می كند حالا مشخص شد كه TSPO بیشتر از آنكه بعنوان نشانگر التهاب عمل كند، می تواند بیان كننده ASD باشد.
وی می گوید: این پروتئین چندین نقش پیچیده دارد و بعضی از آنها در واقع سلامت مغز را ارتقا می دهند. بعنوان مثال، میزان مناسب از TSPO برای عملكرد طبیعی میتوكندری كه منبع قدرت در سلول هایی هستند كه انرژی تولید می كنند، ضروری می باشد. تحقیقات اولیه، عملكرد ناقص میتوكندریای سلول های مغزی را به ASD مرتبط كرده است.
اكنون “زورچر” و همكارانش قصد دارند مغز متوفیان را با هدف تعیین اینكه سلول های مغزی در افراد مبتلا به ASD اختلال عملكرد میتوكندری را تجربه می كنند بررسی نمایند.
“زورچر” می گوید: مطالعه ما فرضیه های جدیدی به وجود آورده است كه حالا باید بررسی شوند و كارهای بیشتری باید صورت گیرد.
اوتیسم یا درخودماندگی، نوعی اختلال رشدی(از نوع روابط اجتماعی) است كه با رفتارهای ارتباطی و كلامی غیرطبیعی مشخص می شود. علایم این اختلال تا قبل از سه سالگی بروز می كند و علت اصلی آن هنوز ناشناخته است. به كسانی كه این اختلال را دارند اوتیستیك یا درخودمانده گفته می شود. این اختلال در پسران شایع تر از دختران است. وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبك زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد.
این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تأثیر می گذارد. كودكان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات كلامی و غیركلامی، تعاملات اجتماعی و كارهای مربوط به بازی، مشكل دارند. این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می سازد. در بعضی موارد، رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری نیز دیده می شود. در این افراد، حركات تكراری(دست زدن، پریدن) و پاسخ های غیرمعمول به افراد، دل بستگی به اشیاء یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می شود. ممكنست در حواس پنجگانه(بینایی، شنوایی، بساوایی، بویایی و چشایی) نیز حساسیت های غیرمعمول دیده شود.
هسته مركزی اختلال در اوتیسم، اختلال ارتباط دارد. از هر ۵۹ تولد زنده در دنیا، یك نفر مبتلا به اوتیسم است. كارشناسان، زندگی ماشینی و عوامل ناشی از آن مانند استرس را در سیر صعودی مبتلاشدن به این بیماری دخیل می دانند. نتیجه یك مطالعه نشان میدهد زنان دارای اضافه وزن زیاد و مبتلا به دیابت، در صورتیكه حامله شوند، بیشتر از مادران سالم با احتمال تولد نوزاد اوتیستیك روبرو خواهند بود.

منبع: