جهرمی خبر داد: نخستین گام ایران برای اعزام فضانورد برداشته شد

به گزارش روش سئو وزیر ارتباطات با اشاره به اینكه نخستین گام برای اعزام فضانورد ایرانی به فضا برداشته شد، اظهار داشت: برنامه ساخت ۵ كپسول فضایی حمل انسان شروع شد.

به گزارش روش سئو به نقل از مهر، محمدجواد آذری جهرمی در مراسم گردهمایی فناوران فضایی كه امشب در موزه ارتباطات برگزار شد، اظهار داشت: سفارش ساخت ۵ كپسول فضایی حمل انسان به مدار ۱۹۰ كیلومتری را به پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم دادیم.
وی اظهار داشت: این نخستین گام برای اعزام فضانورد ایرانی به فضا خواهد بود كه مقرر است طی ۳ سال ساخته شود.
آذری جهرمی با اشاره به اینكه ساخت كاوشگر تابحال در مرحله تحقیقاتی بوده است، اضافه كرد: الان ساخت ۵ كاوشگر را برای ربات های تا مدار ۱۹۰ كیلومتری زمین و در وزن هزار و ۸۰۰ كیلو سفارش داده ایم كه نمونه اولیه برای آمادگی اعزام انسان به مدار زمین خواهد بود.
وزیر ارتباطات اظهار داشت: این پروژه با همكاریهای بین المللی انجام می شود و تاثیر زیادی در پیشرفت دانش فضایی ایران در مورد جستجوهای فضایی خواهد داشت.
وی اظهار داشت: ما آرزو و هدفگذاری مان این است كه به حضور ایرانی ها در ماورای جو و سایر مدارات آسمانی برسیم و طبیعتاً نخستین فاز این هدفگذاری، قرار دادن انسان در مدار زمین است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: تحقیقاتی از قبل شروع شده است و پژوهش هایی انجام شده كه ما را امروز به این نتیجه رساند كه بعد از ۹ مرحله آزمون از ارسال سلول تا میمون به مدار زمین و تست قرار دادن موجود زنده بر مدار، آمادگی لازم برای اعزام انسان وجود دارد.
وی اضافه كرد: ما امروز ۵ كپسول زیستی فضایی را با اسم ایوان اس به پژوهشگاه هوافضا سفارش دادیم. این ۵ كپسول مقرر است كه طی ۳ سال آماده شوند كه این مورد پیش مقدمه قرار دادن انسان در مدار را با حمل ربات ها در مدار ۱۹۰ كیلومتری زمین آغاز می كند.
جهرمی افزود: نخستین گام جدی ما برای حضور انسان در مدار زمین است كه اقدام بسیار بزرگی به حساب می آید و یك جهش بزرگ در دانش فضایی كشور خواهد بود كه به میمنت جشن روز ملی فناوری فضایی، این خبر را اعلام می نماییم.
وی در مورد طراحی لباس فضانورد كه امروز عكسی از آنرا در شبكه های اجتماعی منتشر نمود بود، اضافه كرد: پروژه ساخت لباس فضانورد در دست اقدام است و در این مرحله لباس خیلی اولویت اول ما نخواهد بود. طبیعتاً ما از لباس های دیگر استفاده می نماییم كه البته كاربران فضای مجازی در مورد عكسی كه منتشر گردید شوخی های خوبی كردند كه ما از آنها تشكر می نماییم اما هدف این بود كه اعلام خبر خوش در مورد ساخت كپسول فضایی صورت گیرد.
وزیر ارتباطات در مورد همكاری بین المللی برای اعزام فضانورد در پاسخ به سوال خبرنگار مهر تصریح كرد: با كشورهای دیگر برای آنكه در این پروژه نظارت كنند و بتوانیم از استانداردهای آنها استفاده نماییم به صورت خاص مذاكره را شروع كرده ایم و این فرآیند ادامه دارد و این جزو بخشی از پروژه ای است كه الان در حال انجام می باشد.
جهرمی در مورد آموزش برای فضانوردان ایرانی اظهار داشت: ما قرار نیست كه به فضا گردشگر بفرستیم بلكه دانشمند ایرانی به فضا ارسال می نماییم. آموزش، جزئی از برنامه های ما است و می خواهیم فراخوان اعلام نموده و از دانشمندان فضایی كه علاقه مند اعزام به فضا هستند ثبت نام نماییم.
ظفر بعد از بررسی شرایط جوی ارسال می شود
وزیر ارتباطات در مورد زمان ارسال ماهواره ظفر هم اظهار داشت: امروز متخصصان فضایی در سازمان هوافضا و هم دانشگاه علم و صنعت در حال كار بر روی آماده سازی ماهواره ظفر هستند تا آنرا به فضا ارسال نماییم و مراحل آخر آماده سازی این ماهواره در حال انجام می باشد و انشاالله خبر پرتاب را بزودی اعلام می نماییم و امیدواریم این پرتاب موفقیت آمیز باشد.
وی اضافه كرد: تا آخر هفته جاری این ماهواره به فضا ارسال می شود و روز دقیق آن با عنایت به محاسبات جوی و شرایط فضا و هم هماهنگی های پروازی مشخص خواهد شد. طبعاً زمان آنرا اعلام نموده و خبر آنرا اطلاع رسانی می نماییم.
وزیر ارتباطات همینطور در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص خبر خوب در مورد كیفیت اینترنت اظهار داشت: اجازه بدهید ظرف دو هفته دیگر خبرهای خوبی در مورد كیفیت سرعت اینترنت به شما می دهم.