استفاده از عسل بجای آنتی بیوتیك

روش سئو: پژوهشگران ˮدانشگاه نیوكاسلˮ بتازگی پوششی جدید همانند مش های جراحی توسعه داده اند كه بر روی آن عسل قرار دارد برای اینكه پژوهشگران معتقدند قرار دادن عسل بر روی مش جراحی از عفونت بافت مذكور بعد از جراحی جلوگیری می كند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، از زمان های بسیار قدیم، از عسل برای بهبود سریعتر زخم ها استفاده می شده است. در قرن بیست و یكم پوشش هایی به نام مش های جراحی آمد كه بعد از جراحی بر روی بافت زخمی قرار میگیرد و می تواند به جلوگیری از عفونت های پس از عمل كمك نماید.
اعتقاد بر این است كه همه اشكال عسل از كیفیت ضد باكتریایی بالایی برخوردار می باشند، برای اینكه حاوی مواد شیمیایی هستند كه هیدروژن پراكسید (H2O2) تولید می كنند. عسل مانوكا خاص است، با این وجود، علاوه بر این حاوی یك تركیب ارگانیك كشنده باكتری معروف به متیل گلیوكسال ( Methylglyoxal) است.
با عنایت به این ویژگی، تیمی از دانشمندان “دانشگاه نیوكاسل” انگلیس تصمیم گرفتند تا یك پوشش نانو الكتروریسی حاوی عسل تولید كنند كه بر روی مش های جراحی قرار می گیرد.
بااینكه از مش های بدون پوشش معمولی معمولاً برای بهبودی بافت های نرم در بدن بعد از عمل استفاده می شود، اما خطر عفونت بعد از استفاده از این مش ها زیاد است بدین سبب برای جلوگیری از این عمل، پزشكان تصمیم گرفتند روی این مش ها را با یك لایه از عسل بپوشانند تا دیگر بدن افراد بعد از جراحی عفونت نكند.
پوشش جدید شامل هشت لایه نانو از عسل با بار منفی است، كه بین هشت لایه دیگر نانو از یك پلیمر زیست سازگار مثبت بارگذاری شده است.
با قرار گرفتن عسل بر روی مش دیگر باكتری ها نمی توانند به داخل بافت نفوذ كرده و موجب عفونت شوند.
در آزمایشات آزمایشگاهی، از این پوشش نانو برای محافظت از نمونه های مشی پلیمری و جلوگیری از ورود باكتری های مضر مانند استافیلوكوك اورئوس (طلایی) مقاوم به متی سیلین (Methicillin-Resistant Staphylococcus aureus) به اختصار مِرسا ( MRSA)، استافیلوكوك ها و ای كلی تا سه هفته استفاده شد و بعد از آن زخم های داخلی بیمارها بهبود یافته بود.
دكتر “پیرجیورجیو جنتیل”(Piergiorgio Gentile) از دانشگاه نیوكاسل اظهار داشت: این نتایج بسیار هیجان انگیز هستند. هزاران سال است كه از عسل برای درمان زخم ها استفاده می شود اما این نخستین بار است كه نشان داده شده است كه در مبارزه با عفونت در سلول های داخل بدن نیز این ماده موثر است.
عسل مانوكا چیست؟
این عسل در مناطقی از جنگل های نیوزیلند و استرالیا توسط زنبورهای عسل از شهد درخت مانوكا Manouka (نام علمی گونه وحشی Leptospermum scoparium) تهیه می شود كه كیفیت بالایی دارد. بعضی از مطالعات نشان می دهند كه عسل مانوكا می تواند به افزایش تولید گلبول های سفید خون كه وظیفه مبارزه با عفونت ها و التیام زخم ها را بر عهده دارند كمك نماید. با تحقیقات دانشمندان نیوزیلندی و اخیراً در كره و انگلستان خواص آنتی باكتریایی فوق العادهٔ این عسل ثابت شده است و در درمان زخم ها و ترمیم بافت های مرده پوست كارایی زیادی دارد بطوریكه در برخی از بیمارستانها و مراكز درمانی تا حد زیادی جایگزین آنتی بیوتیك ها شده است.

منبع: