پژوهشگران سوئدی ابداع كردند روشی كم هزینه برای شناسایی تومورهای سرطانی

به گزارش روش سئو پژوهشگران سوئدی، متد جدیدی برای شناسایی تومورهای سرطانی ابداع نموده اند كه نسبت به روش های كنونی، هزینه كمتری به دنبال دارد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی موسسه كارولینسكا، پژوهشگران، روش جدید و كم هزینه ای برای تشخیص تومور ابداع نموده اند كه می تواند تومورهای ناهمگون حاد را شناسایی كند و احتیاج به درمان های تهاجمی را از بین ببرد.
یكی از خصوصیت های معمول سلول های سرطانی، تغییر در تعداد كپی از كروموزوم یا ژن هایی است كه در ژنوم وجود دارند. این پدیده، با نام “تغییر تعداد كپی ها” (CNAs) شناخته می شود. امكان دارد سلول های یك تومور، حامل تنوع خیلی از تغییر تعداد كپی ها باشند. تومورهایی كه تنوع تعداد كپی در آنها بالاست، معمولا بسیار تهاجمی تر هستند و اغلب حتی بعد از درمان، تغییر شكل می دهند.
پژوهشگران “موسسه كارولینسكا” (KI) در سوئد برای حل این مشكل، یك روش ژنومی خاص ابداع نموده اند. این روش معروف به “كات سك” (CUTseq) می تواند میزان و نوع تنوع تعداد كپی را در خیلی از بخش های متفاوت ژنوم یك تومور مورد بررسی قرار دهد. كات سك نسبت به فناوری های كنونی، هزینه بسیار كمتری دارد.
كات سك، كار خویش را با بررسی DNA استخراج شده از بافت هایی انجام می دهد كه طی آزمایش بافت برداری جمع آوری شده اند و معمولا برای تشخیص سرطان، زیر میكروسكوپ مورد بررسی قرار می گیرند.
“نیكلا كروستو” (Nicola Crosetto)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: انتظار ما این است كه كات سك بتواند كاربردهای سودمندی در تشخیص سرطان داشته باشد. توالی تومور در مراحل تشخیص سرطان و شناسایی بیماران مبتلا به تومورهای ناهمگون كه به درمان تهاجمی نیاز دارند، بسیار مهم می باشد. من باور دارم كه روش ما می تواند نقش مهمی در این میان داشته باشد.
به قول پژوهشگران این پروژه، كاربردهای كات سك فقط به تشخیص سرطان، محدود نمی گردد. “مگدا بینكو” (Magda Bienko)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: شاید بتوان كات سك را بعنوان پلتفرمی برای شناسایی سلول و بررسی ثبات ژنوم در بانكهای زیستی به كار گرفت.
این پژوهش، در مجله “Nature Communications” به چاپ رسید.