با همكاری محققان ایرانی یكی از اصلی ترین علل سقوط هواپیماها اصلاح گردید

به گزارش روش سئو محققان دانشگاه ˮبریتیش كلمبیاˮ با همكاری پژوهشگران ایرانی خود به نامهای ˮمحمد حسین ظریفیˮ و ˮكیانا میرشاهدیˮ حسگرهایی تولید كرده اند كه وجود یخ زدگی در بدنه هواپیما را تشخیص می دهد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، اصولا تشكیل یخ روی بال های هواپیما علت اصلی سقوط هواپیما است. وجود این یخ عموما با چشم شناسایی می شود. فرآیندی كه امكان دارد بروز خطاهای انسانی را به دنبال داشته باشد.
در این راستا، محققان كانادایی با سرپرستی “محمد حسین ظریفی” و همكاری “كیانا میرشاهدی” پژوهشگران ایرانی این دانشگاه، حسگرهایی تولید كرده اند كه می تواند این امر را دستخوش تغییرات كند.
این سنسور از “ریزموج ها” استفاده می نماید تا شكل گیری یخ ها را فورا شناسایی كند. یخی كه امكان دارد برای خلبانان و پرسنل پرواز روی زمین قابل رؤیت نباشد.
محققان پردیس “اوكاناگان”(Okanagan) دانشگاه بریتیش كلمبیا این سنسور را توسعه داده اند. دستگاهی كه بعنوان یك “حسگر ریزموج تشدیدگر هواپیما”(planar microwave resonator sensor) شناخته می شود.
در اصل این دستگاه از فلزی است كه روی یك ورقه پلاستیك نازك قرار داده شده است. استقامت آن هم به اندازه ای است كه با قرار گرفتن در معرض عناصر مقاوم است.
علاوه بر آن ساخت آن ارزان و راحت است.
به طور خلاصه می توان اظهار داشت كه حسگرها چگونگی تغییرات فركانس های رزونانس را اندازه گیری می كنند.
آزمایشات آزمایشگاهی حسگرها نشان داده است كه قادرند در عرض چند ثانیه وجود شبنم های منجمد را تشخیص دهند.
این در حالی است كه چشم انسان قادر به رؤیت شبنم های یخ نیست.
محققان پروژه خاطرنشان كرده اند كه این آزمایش در حد نمونه آزمایشگاهی بوده و تشخیص وجود یخ در سراسر بال هواپیما كاری دشوارتر خواهد بود.
حسگرها همینطور می توانند زمان برخورد آب با بال های هواپیما را تشخیص دهند، تغییر حالت آب به یخ را دریابند و سپس ضخامت یخ در حال افزایش را اندازه گیری كنند.
نتایج این پژوهش در مجله “Sensors and Actuators B: Chemical” منتشر شد.