استفاده از تور چاپ ۳ بعدی بعنوان یك پانسمان منعطف

به گزارش روش سئو مهندسان مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT) با فناوری چاپ سه بعدی یك ساختار توری طراحی نموده اند كه منعطف و در عین حال مقاوم است و می تواند بعنوان پانسمان بر روی مفاصل بدن مثل مچ پا یا زانو استفاده گردد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از تك تایمز، چاپ سه بعدی تولید دستگاه ها و امكانات پزشكی را با عنایت به نیازهای بیماران و پزشكان ممكن كرده است، اما اغلب آنها با استفاده از مواد جامد و غیر قابل انعطاف ساخته می شوند. در نتیجه این دستگاه ها هنگام استفاده برای بدن، حركت را محدود می كنند و استفاده از آنها می تواند ناخوشایند و ناراحت كننده باشد.
علاوه بر این، استفاده از آنها برای بهبود مفاصل و عضلات كه دائماً حركت دارند مفید نیستند.
اما اخیرا مهندسان مؤسسه فناوری ماساچوست از چاپ مشبك سه بعدی بهره برده اند كه از بافت ها و اعضای متحرك و نرم تر پشتیبانی می كند.
این تورهای انعطاف پذیر از پارچه و كلاژن كه یك پروتئین در بدن است كه بافت های همبند را تشكیل می دهد الهام گرفته شده اند.
“سباستین پتینسون” پروفسور MIT این مواد را با در نظر داشتن ساختار مولكولی كلاژن در ذهن خود طراحی كرد. او الگوهای موجی را با استفاده از پلی اوترین ترموپلاستیك چاپ كرد، سپس یك پیكربندی توری را طرح ریزی كرد تا یك ساختار پارچه ای منعطف، مقاوم و قابل چسبیدن روی اندام حاصل شود.
محققان برای آزمایش آن نوارهای بلندی از این توری را چاپ كردند و آنها را روی مچ پای چند داوطلب سالم قرار دادند. سپس از یك ربات اندازه گیری سختی حركت مفاصل استفاده كردند تا بررسی شود كه این توری چقدر روی حركت در جهات مختلف تأثیر می گذارد.
آنها دریافتند كه این ماده در عین نرمی، مقاومت مچ پا را در هنگام چرخش به جهت خلاف مفصل كه علت شایع صدمه در مچ پا است بالا می برد، اما روی جهات دیگر تأثیری ندارد.
محققان همینطور یك پانسمان برای زانو چاپ كردند كه مشاهده شد به هیچ عنوان حركت زانو را محدود نمی كرد.
آنها یك دستكش هم با استفاده از این مواد و ساختار چاپ كردند كه از خم شدن غیر ارادی بندهای انگشت در اثر سكته مغزی جلوگیری می كرد.
محققان همینطور به پتانسیل این پانسمان انعطاف پذیر بعنوان یك پانسمان قابل تعبیه در بدن برای فتق اشاره كردند.
محققان به منظور تقویت مقاومت این ساختار از نخ های فولادی ضد زنگ در ساختار مشبك آن استفاده كردند.
نتیجه یك تركیب از مواد سفت و در عین حال انعطاف پذیر شد كه هم می تواند به راحتی با حركت اندام سازگار باشد و هم به افزایش مقاومت آنها در مقابل صدمه كمك نماید.
پتینسون و همكارانش می گویند این تورهای چاپ سه بعدی شده می توانند به روش های مختلفی مورد استفاده قرار گیرند.
وی تصریح كرد: این توری پتانسیل استفاده در انواع دستگاه هایی را كه مستقیماً با بدن انسان سر و كار دارند، دارد.
این پژوهش در مجله Advanced Functional Materials انتشار یافته است.