توسط هوش مصنوی آی بی ام محقق می شود تشخیص سرطان سینه یك سال پیش از وقوع

روش سئو: هوش مصنوعی شركت آب بی ام(IBM) قادر می باشد با تجمیع و تركیب تصاویر و سوابق پزشكی بانوان، وقوع سرطان سینه در آنان را یك سال زودتر تشخیص دهد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، شركت آی بی ام از هوش مصنوعی فقط برای پیش بینی دیابت استفاده نمی نماید. پژوهشگران این شركت یك مدل هوش مصنوعی توسعه داده اند كه می تواند سرطان بدخیم پستان را یك سال زودتر و با دقت ۸۷ درصدی كه قابل مقایسه با رادیولوژیست ها است پیش بینی نماید.
در صورتیكه هم اكنون چند روش تشخیصی توسط هوش مصنوعی وجود دارد كه به تصاویر ماموگرافی یا پرونده پزشكی بیمار متكی است، آی بی ام از هر دوی آنها استفاده می نماید. بدین سبب نتیجه قابل اعتمادتری گزارش می دهد.
روش آی بی ام آموزش هوش مصنوعی با تصاویر ماموگرافی ناشناس در رابطه با زیست نشانگرها (بیوماركرها) مانند سابقه حاملگی و داده های بالینی است كه اجازه می دهد یك الگوریتم با دقت نسبتاً بالا ایجاد شود.
این الگوریتم می تواند احتمال تشخیص نادرست را با ایجاد ارتباط بین صفاتی مانند كمبود آهن و عملكرد تیروئید كه در تصاویر پیدا نیست، كم كند.
آی بی ام حتی اطلاعاتی را از بیوپسی ها، آزمایش های آزمایشگاهی، سوابق ثبت سرطان و كدهایی از سایر روش های تشخیص می گیرد.
آی بی ام می گوید دقت این الگوریتم به اندازه ای خوب هست كه بتواند بعنوان “چشم سوم” پزشكان مورد استفاده قرار بگیرد.
این الگوریتم می تواند تشخیص رادیولوژیست را تصدیق كند و بیماران را از شر دادن آزمایش های غیر ضروری رها كند. این مزیت می تواند خصوصاً در كشورهایی كه با كمبود نیرو و امكانات مواجهند مفید واقع شود.

البته این الگوریتم پیشرفته ترین شكل پیش بینی سرطان سینه نیست. روشی كه اخیراً توسط پژوهشگران مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT) توسعه یافته است، فقط با استفاده از تصاویر پزشكی می تواند وقوع سرطان سینه را تا پنج سال جلوتر پیش بینی نماید.
با این وجود آی بی ام قول یك رویكرد جامع تر و ارزشمندتر را داده است كه حتی نیازی به تصاویر پزشكی نداشته باشد و با استفاده از اطلاعات دیگر پیش بینی نماید.
در هر صورت بزودی بیماران مبتلا به سرطان سینه حتی پیش از این كه نخستین تومور در بدنشان ظاهر شود می توانند آغاز به درمان كنند.

منبع: