وضع مقررات بین المللی برای اخلاق هوش مصنوعی!

روش سئو: برخی شركت های آمریكایی قبلاً در مورد آموزش اخلاقیات به هوش مصنوعی و وضع قوانین در این باب صحبت كرده بودند. هم اكنون دولت این كشور با همكاری چند كشور دیگر وارد عمل شده است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، ایالات متحده آمریكا با همكاری سازمان توسعه و همكاریهای اقتصادی و چند كشور دیگر به دنبال نمایش دستورالعمل های غیر گردنگیر آور برای ایجاد و استفاده از هوش مصنوعی هستند.
این دستورالعمل ها به شركت های توسعه دهنده هوش مصنوعی سفارش می كند به هوش مصنوعی خود احترام به حقوق بشر، ارزش ها و هنجارهای دموكراتیك و قانون را آموزش دهند.
همین طور سیستم های هوش مصنوعی باید برای كاربران ایمن، باز و واضح باشند و كسانی كه هوش مصنوعی را می سازند و از آن استفاده می نمایند باید مسئولیت اقدامات خودرا بر عهده بگیرند و شفافیت داشته باشند.
این دستورالعمل ها همین طور به دولت ها برای افزایش بودجه توسعه هوش مصنوعی و ایجاد چارچوب هایی برای محقق كردن تحقیقات در این زمینه به برنامه های كاربردی در دنیای واقعی كمك می نماید.
مقرر است این دستورالعمل ها كه حاصل كار و تلاش ۵۰ كارشناس در بخش های عمومی و خصوصی همچون دولت ها و شركت های فناوری است، در تاریخ ۲۲ ماه مه منتشر شود.
این همكاری غیر منتظره نیست. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا به این مساله در دستور اولویت بندی هوش مصنوعی اشاره كرده بود. شركت های آمریكایی و نهادهای دولتی نیز بر استفاده مثبت از هوش مصنوعی اصرار دارند.
نگرانی این است كه امكان دارد به این اصول عمل نشود. در صورتیكه این اصول می توانند به شكل گیری قوانین مفید كمك كنند، اما هیچ تعهدی برای احترام به آنها وجود ندارد. همچنین، این دستورالعمل تنها بر تعداد كمی از كشورها تأثیر می گذارد كه مثلاً چین كه به سوءاستفاده از هوش مصنوعی برای تجاوز به حریم خصوصی و نقض آزادی بیان شناخته شده در جمع آنها نیست.
ابلاغ این دستورالعمل یك جهش در راه درست است، اما تنها یك گام كوچك است و اقدامات لازم برای آموزش اخلاقیات به هوش مصنوعی باید بیشتر و بیشتر شود.

منبع: