توسط دارپا صورت خواهد گرفت ساخت ربات تعمیركار ماهواره در فضا

روش سئو: بخش توسعه و تحقیقات وزارت دفاع آمریكا اخیرا اعلام نموده مهندسان و متخصصانی را به كار گرفته تا رباتی توسعه دهند كه در فضا به تعمیر ماهواره ها بپردازد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، ” آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی” وزارت دفاع آمریكا یا همان “دارپا”(DARPA) می خواهد طی پنج سال آتی یك ربات فضایی پیشرفته توسعه دهد كه وظیفه تعمیر ماهواره های مستقر در فضا را به عهده بگیرد.
دارپا اخیرا اعلام نموده كه هم اكنون حدود ۴۰۰ ماهواره متعلق به صنایع خصوصی و دولت آمریكا است كه در حال گردش به دور زمین هستند و بیشتر از ۲۰ هزار مایل از ما فاصله دارند.
این ماهواره ها حامل سوختی زیاد و سیستم پشتیبانی هستند كه سبب افزایش وزن آنها می شود.
بنا بر اعلام دارپا نگهداری و یا تعمیر تمامی این ماهواره ها تقریباً امری غیرممكن است.
به همین خاطر دارپا این سیستم تعمیركار رباتیك را برای ماهواره ها خواهد ساخت.
“سرویس رباتیك ماهواره های زمین آهنگ”(Robotic Servicing of Geosynchronous Satellites) نامی است كه دارپا برای این سیستم رباتیك انتخاب نموده است.
در حالیكه جزئیات دقیق عملكرد این سیستم رباتیك توسط دارپا اعلام نشده است، ولی مقرر است این ربات قابل استفاده مجدد باشد و به اندازه ای چند منظوره باشد كه چند فعالیت فضایی را پیگیری كند.
ارسال ماهواره به فضا همچنان ادامه دارد و شركت هایی از قبیل “اسپیس ایكس” قصد دارند به فضا ماهواره ارسال نمایند. بدین سبب با این سیستم رباتیك امنیت این ماهواره ها تأمین خواهد شد.
ایلان ماسك مدیرعامل این شركت پیش بینی كرده كه در سال های آتی ۱۲ هزار ماهواره توسط این شركت به فضا ارسال شود.
از دیگر مزایای این ربات تعمیركار این خواهد بود كه میزان زباله های فضایی را هم كاهش خواهد داد.