محققان كانادایی: سیستم ایمنی بدن می تواند سبب پوسیدگی دندان شود

به گزارش روش سئو محققان كانادایی دریافته اند كه سیستم ایمنی بدن می تواند به ایجاد پوسیدگی دندان كمك نماید.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، ما زندگی خویش را مدیون سلول های ایمنی بدن مان هستیم. بدون سلول های ایمنی حتی كوچك ترین و خفیف ترین عطسه ها هم خطر مرگ برایمان ایجاد می كنند.
ولی باید اظهار داشت كه سلول های ایمنی هم گرفتار اشتباه می شوند و منجر به بروز مشكلاتی همچون آلرژی ها و یا “ام اس” می شود.
حال محققان دانشگاه تورنتو كانادا دریافته اند كه پوسیدگی دندان كه با عنوان كرم خوردگی دندان هم شناخته می شود، امكان دارد به خاطر فعالیت بیش از اندازه سیستم ایمنی بدن باشد.
تابحال تصور می شد كه باكتری ها علت اصلی ایجاد حفره و پوسیدگی در دندان هستند.
در پوسیدگی دندان بافت سخت دندان (مینا و سپس عاج) در اثر ترشح اسید از باكتری های پوسیدگی زا، مواد معدنی كلسیم و فسفر را از دست داده و به تدریج از بین می روند.
ولی محققان دانشگاه تورنتو به این نتیجه رسیده اند كه داستان پیچیده تر از این است و سلول های ایمنی دهان كه “نوتروفیل” نام دارند، در پاسخ به هجوم باكتری ها شروع به كار می كنند.
این محققان دریافته اند كه امكان دارد این سلول ها در این نبرد كمی بی دقت باشند.
نوتروفیل ها نمی توانند به تنهایی به دندان ها صدمه برسانند و مشكل زمانی به وجود می آید كه باكتری ها اسید تولید می كنند. آنزیم های آزاد شده از نوتروفیل هم بعد از تضعیف شدن دندان، صدمه وارده به سایر مواد دندان را جبران می كنند.
دندان پزشكان هم برای مواجهه با این مشكل و پوسیدگی، دندان ها را پر می كنند.
“راسل گیتالیس”(Russel Gitalis) محقق اصلی این پروژه اظهار كرد، تحقیق ما مطالعه ای مقدماتی است كه نشان داده است نوتروفیل ها می توانند “پركننده های بر پایه رزین” را از بین ببرند و به عاج دندان صدمه زده و باعث نابودی آن شوند.
“پركننده های بر پایه رزین”دسته ای از رزین های مصنوعی هستند كه در دندان پزشكی بعنوان ماده مستحكم كننده یا چسب استفاده می شوند. رزین های كامپوزیتی دندان دارای خواص مطلوبی هستند كه با عنایت به خصوصیت های خاص حفره دندانی بیمار می توانند استفاده شوند.
ازاین رو می توان نتیجه گرفت كه نوتروفیل ها می توانند به ایجاد پوسیدگی های مكرر در دندان كمك كنند.
نتایج این پژوهش در مجله “Acta Biomateralia” منتشر شد.