با كمك یك حسگر پوشیدنی آزمایش عرق بدن جایگزین آزمایش خون می شود

به گزارش روش سئو پژوهشگران آمریكایی، نوعی سنسور پوشیدنی ابداع نموده اند كه می تواند با بررسی عرق بدن، داده هایی مشابه آزمایش خون عرضه نماید.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، پژوهشگران “دانشگاه سینسینتی”(UC) آمریكا، نوعی فناوری پوشیدنی ابداع نموده اند كه می تواند سلامت انسان را با روش جدیدی بررسی كند. این فناوری، یك سنسور زیستی كوچك است كه خون، عرق و اشك كاربر خویش را مورد بررسی قرار می دهد.
پیشرفت های فنی در ابزار پوشیدنی، به شرایط زیستی انسان محدود است. این سنسور، اولین نمونه ابزار آزمایشی است كه در عرض چند ساعت، نمونه عرق و خون را به صورت مؤثر و با روش غیرتهاجمی بررسی می كند.
لازم به ذكر است كه دانشگاه سینسینتی تاكنون، تكنولوژی های جدید بسیاری در حوزه ابداع سنسورهای زیستی عرضه داده است كه كار خویش را با بررسی عرق بدن انجام می دهند.”جیسون هایكنفلد”(Jason Heikenfeld)، استاد دانشگاه سینسینتی در این باره اظهار داشت: دانشگاه ما، سابقه قابل توجهی در این حوزه دارد.
بررسی سلامتی افراد با كمك آزمایش خون، معمولاً در آزمایشگاه صورت می گیرد و به زمان زیادی نیاز دارد. هایكنفلد اضافه كرد: این سنسور جدید، به پزشكان امكان می دهد سلامت افراد را به مرور زمان و به شكل ساده تری بررسی نمایند. قدرت این سنسور بسیار بالاست و روند بهبود بیماران را هم به پزشك نشان داده است.
هدف پژوهشگران، عرضه سنسوری بود كه علاوه بر فراهم كردن اطلاعات دقیق، امكان تشخیص و بررسی در بلندمدت را برای پزشكان فراهم آورد. آنها در بررسی های خود دریافتند كه عرق بدن، بهترین گزینه برای آزمایش به صورت غیرتهاجمی است چونكه اطلاعاتی مشابه اطلاعات آزمایش خون عرضه می كند و قابل كنترل و بررسی دقیق است.

این سنسور پوشیدنی كه به اندازه یك چسب زخم است، عرق بدن بیمار را هنگام استراحت او بررسی می كند و تحلیل های خویش را در مورد نحوه واكنش بیمار به داروها در اختیار پزشكان می گذارد. علاوه بر واكنش نسبت به دارو، هورمون ها و میزان آب بدن هم مورد بررسی قرار می گیرند.
هایكنفلد افزود: ما با ابداع این سنسور، برای اولین بار توانستیم با بررسی عرق بدن، امكان عرضه داده هایی را فراهم نماییم كه معمولاً در آزمایش خون مشخص می شوند.
این پژوهش، در مجله “Nature Biotechnology” به چاپ رسید.