قمار اسپیس ایكس روی سیستم خنك كننده جدیدش

به گزارش روش سئو سیستم خنك كننده تعریقی ایده جدیدی نیست، اما شركت اسپیس ایكس قمار بزرگی روی استفاده از این سیستم در موشك استارشیپ كه مقصدش مریخ است كرده است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، ماه گذشته “ایلان ماسك” خبر آزمایش سپر حرارتی استارشیپ را در حساب كاربری توئیتر خود منتشر نمود و ابراز امیدواری كرد كه این سپر حرارتی بتواند این فضاپیما را از سوختن در جو زمین محافظت كند. اما این سیستم خنك كننده تعریقی چطور عمل می كند؟
اگر تابحال یك مسیر شب دار را دویده باشید یا در ساحل زیر نور آفتاب دراز كشیده باشید یا داخل خانه بدون تهویه بوده باشید با طریقه كار این سیستم آشنا هستید. چون كه بدن ما برای خنك كردن خود از تعریق استفاده می نماید، كاری كه استارشیپ هم برای خنك كردن خود انجام می دهد.
در این سیستم سوراخ های میكروسكوپی روی قسمت بادگیر فضاپیما كه با جو درگیر می شود، تعبیه شده است و این قسمت دارای دو جداره است كه وسط آن از آب یا متان مایع پر می شود.
همچنین كه بادگیر در اثر برخورد با جو داغ می شود، مایع از راه منافذ میكروسكوپی بیرون می آید و فلزهای اطراف را خنك می كند. این مایع بر اثر شدت گرما تبخیر می شود و این كار آنقدر ادامه پیدا می كند تا بدنه فولادی فضاپیما كاملاً خنك شود.
كارشناسان می گویند استفاده از چنین سیستمی ریسك زیادی دارد و عدم عملكرد درست منافذ بر روی سپر حرارتی تعریقی می تواند فاجعه بار باشد.
بر مبنای گفته “والت انگلاند” مدیر فناوری فضایی و مدیریت اكتشاف ناسا مدلهای خنك كننده تعریقی به خصوص در مقابل منافذ مسدود شده صدمه پذیر هستند و مسدود شدن احتمالی منافذ بسیار خطرناك می باشد.
بعنوان مثال دمای بالا برای متان همانند سایر تركیبات هیدروكربنی می تواند سبب چسبیدن اتم های كربن در یك فرآیند شناخته شده به نام “زغال شدن” شود كه همه چیز را كاملاً جامد می كند و به آسانی می تواند منافذ میكروسكوپی سپر حرارتی را ببندد و باعث یك شكست فاجعه بار برای سپر حرارتی و استارشیپ شود.
البته انگلاند و اسپیس ایكس چندان هم نگران نیستند، چون كه سوراخ های بسیار بیشتری از آنچه نیاز است روی سپر حرارتی بوجود آمده است تا این نگرانی ها را به حداقل برساند.