پرواز آزمایشی فضاپیمای بوئینگ ماه آینده انجام می شود

به گزارش روش سئو بعد از اعلام پرواز آزمایشی كپسول ˮدراگونˮ اسپیس ایكس در تاریخ ۲۸ فوریه، كپسول ˮاستارلاینرˮ متعلق به شركت بوئینگ هم كه مانند ˮدراگونˮ قابلیت حمل فضانوردان را به فضا دارد، نخستین پرواز آزمایشی خویش را به ایستگاه فضایی بین المللی در ماه آینده انجام خواهد داد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از تك تایمز، سفینه “استارلاینر” بوئینگ كه تاكسی جدید فضانوردی بوئینگ در خدمت ناسا برای اعزام فضانوردان آمریكایی به ایستگاه فضایی بین المللی خواهد بود برای نخستین پرواز خود در ماه مارس آماده می شود.
سفینه “استارلاینر” بوئینگ با نام كامل “CST-100 Starliner” نخستین پرواز آزمایشی خویش را به ایستگاه فضایی بین المللی در ماه آینده انجام خواهد داد و طی این مأموریت موسوم به “پرواز آزمایشی مداری”(Orbital Flight Test) این كپسول سوار بر موشك فضایی “اطلس وی”(Atlas V) از پایگاه نیروی هوایی كیپ كاناورال در فلوریدای آمریكا پرتاب خواهد شد.
ناسا چندی قبل یك قرارداد رسمی با شركت های اسپیس ایكس و بوئینگ برای انتقال فضانوردان آمریكایی به ایستگاه فضایی بین المللی از خاك آمریكا به امضا رساند تا این دو شركت سفینه هایی را بدین منظور طراحی نموده و بسازند.
این اولین بار بعد از توقف برنامه شاتل فضایی است كه آژانس فضایی آمریكا یك مرتبه دیگر فضانوردان خویش را به تنهایی به فضا می فرستد.
البته شركت فضایی خصوصی بوئینگ فضانوردان آمریكایی را با نخستین پرواز آزمایشی “استارلاینر” در ماه آینده به ایستگاه فضایی بین المللی اعزام نخواهد كرد.

بعد از آنكه “استارلاینر” به ایستگاه فضایی بین المللی متصل شود، یك فرود با چتر را آغاز خواهد نمود و در تگزاس فرود می آید.
“ماریبت دیویس” سخنگوی بوئینگ اعلام نمود كه اگر پرواز آزمایشی طبق برنامه ریزی پیش رود، “استارلاینر” برای نخستین بار فضانوردان را در ماه آگوست به ایستگاه فضایی خواهد برد.
بوئینگ انجام پرواز آزمایشی را ابتدا برای ۲۷ اوت سال قبل برنامه ریزی كرده بود، اما به علت وقوع خطا در آزمایش موتورها، آنرا به تعویق انداخت.
“استارلاینر” قبلاً فرود با چتر را از محدوده بیرونی جو زمین با موفقیت به آخر رسانده است.

در عین حال، كپسول “دراگون”(Dragon) متعلق به شركت اسپیس ایكس هم یكی از دو تاكسی جدید فضایی است كه برپایه قرارداد ناسا در حال توسعه است تا آن هم كاری مشابه با “استارلاینر” را انجام دهد.
البته پرواز آزمایشی بدون سرنشین دراگون زودتر از استارلاینر و در ماه جاری صورت خواهد گرفت و سپس در ماه ژوئن با فضانوردان یك پرواز مجدد را تجربه خواهد نمود.
بوئینگ و اسپیس ایكس بعنوان نخستین شركت های فضایی خصوصی هستند كه مبادرت به ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی خواهند كرد.
لازم به ذكر است كه قرارداد اعزام فضانوردان آمریكایی به همراه فضانوردان روس و ژاپنی به ایستگاه فضایی بین المللی توسط سفینه “سایوز” متعلق به روسیه بین آمریكا و روسیه در ماه آوریل تمام می شود.