بزرگترین رادیو تلسكوپ تا ۲۰۲۰ در مدار ماه بعلاوه تصاویر

روش سئو: روسیه در حال طراحی بزرگترین تلسكوپ رادیویی است تا آنرا در مدار ماه قرار دهد. این كاوشگر فضایی كه انتظار می رود تا اواسط سال ۲۰۲۰ تكمیل شود، قادر به نمایش دقیق ترین تصاویر جهان خواهد بود.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا؛ تلسكوپ در فاصله به اصطلاح هاله – مدار، حدود یك سوم فاصله بین زمین و قمر طبیعی قرار خواهد گرفت. انتظار می رود این رادیو تلسكوپ كه میلی مترون نام دارد، از توانایی قابل توجهی نسبت به سلف خود یعنی تلسكوپ رادیوآسترون، كه در سال ۲۰۱۱ با همكاری روسیه و سازمان های فضایی بین المللی پرتاب شد، برخوردار باشد.
تلسكوپ رادیوآسترون كه همین طور با نام اسپكتر-آر شناخته می شود، یكی از بزرگترین تلسكوپ هایی است كه تاكنون در فضا قرار گرفته و دارای بالاترین میزان وضوح زاویه ای از نوع خود و قادر به تهیه دقیق ترین تصاویر جهان است.
با این وجود ویكتوریا ودیوین، كارشناسان موسسه فیزیك كاربردی آكادمی علوم روسیه، به خبرگزاری ریانووستی اظهار داشت كه میلی مترون تصاویری با وضوح چهار برابر بیشتر از مدل قبلی را به تصویر خواهد كشید.
تلسكوپ قادر خواهد بود به صورت مستقل عمل كند یا با همتای زمین خود كار كند. بنابراین، میلی مترون و تاسیسات زمین، یك “تلسكوپ مجازی” با پایه اینترفرومتریك ۱.۵ میلیون كیلومتر را می سازند، كه به دورترین گوشه های جهان دسترسی پیدا خواهدنمود.

الكسی اسمیرنوف، مدیر فنی پروژه میلی مترون به خبرنگار ریانووستی اظهار داشت: هم اكنون زیرسیستم های جدید تلسكوپ هنوز به طور كامل ساخته نشده است و طراحی و ساخت آنها به احتمال زیاد به موفقیت دانشمندان در زمان كار بر روی اسپكتر-آرشناخته بر می گردد.
“بهترین نمونه كار برای میلیمترون، اسپكتر-آر شناخته است و طراحی این رادیو تلسكوپ باز توسط همان طراح توسعه یافته است.”
اسمیرنوف اضافه كرد: “قطر این آنتن هم ۱۰ متر است. با این وجود، تلسكوپ جدید دارای فركانس كاری بالاتر، آینه برودتی و سامانه های پیشرفته دیگر است.”
وی توضیح داد كه كار بر روی میلی مترون از حد انتظار طولانی تر شد، برای اینكه خیلی از خاصیت های آن منحصر به فرد است. تحویل تلسكوپ، تاكنون چند بار به تعویق افتاده است ولی انتظار می رود كه تا اواسط دهه ۲۰۲۰ تكمیل و پرتاب شود.