با تصاویر واضح تر نیوهورایزنز دورترین جرم هستی شبیه یك آدم برفی شدبعلاوهعكس

روش سئو: فضاپیمای رباتیك ˮنیوهورایزنزˮ(New Horizons) چند روز گذشته تصویر یك جرم كیهانی در كمربند كویپر موسوم به ˮاولتیما تیولˮ(Ultima Thule) كه دورترین فاصله ای است كه بشر به آن رسیده است را برای دانشمندان ارسال كرد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، اكنون دانشمندان تصاویر واضح تری از این جرم كیهانی را منتشر نموده اند كه در آن “اولتیما تیول”(Ultima Thule) همانند یك آدم برفی است.
بنابراین تصاویر، می توان دریافت كه “اولتیما تیول” قرمز است و شامل دو شی است كه با قرار گرفتن بر روی هم، مانند آدم برفی شده اند.
كاوشگر فضایی “نیوهورایزنز” روز گذشته در ساعت ۱۲: ۳۳ منطقه زمانی شرقی به فاصله ۱۷ هزار مایلی(۲۷ هزار كیلومتری) “اولتیما تیول” رسید.
ناسا این تصاویر را طی یك كنفرانس مطبوعاتی در بعدازظهر چهارشنبه منتشر نمود.

فضاپیمای رباتیك “نیوهورایزنز”(New Horizons) ناسا اولین تصویر این جسم فرانپتونی را با شروع سال نو میلادی منتشر نمود. جسم فرانپتونی یاد شده ۴ میلیارد مایل(حدود ۶.۵ میلیارد كیلومتر) از زمین فاصله دارد.
نخستین تصاویر اصلی دارای اندازه پیكسل ۶ مایل(۱۰ كیلومتر) بودند. اندازه واقعی این جرم فرانپتونی ۲۰ مایل(۳۰ كیلومتر) تخمین زده میگردد. با این وجود، دانشمندان با “روش های واضح كردن تصویر”(image-sharpening techniques) و تركیب چندین عكسی كه ثبت شده بود موفق به ایجاد یك تصویر ناواضح شدند.
جرم فرانپتونی”Ultima Thule” چهار میلیارد مایل از زمین فاصله دارد و در لبه تاریك منظومه شمسی قرار دارد. خورشید از این مكان بسیار دور است و بنا بر این می توان دریافت كه این ناحیه نمی تواند درخشان تر از یك ستاره باشد.
نیوهورایزنز در سال ۲۰۱۵ بهترین نما را از پلوتو به ارمغان آورد و از آن زمان، رهسپار “كمربند كویپر”(Kuiper Belt) و یك جرم كیهانی در آن موسوم به “اولتیما تیول”(Ultima Thule) شد.
از آنجا كه اولتیما خیلی از خورشید دور است، بسیار سرد است و دمایی در حدود ۳۵ درجه كلوین یعنی ۳۵ درجه بیشتر از صفر مطلق دارد، در حالیكه در چنین دمای پایینی، به احتمال زیاد اولتیما در طول زمان تغییر چندانی نكرده است.
كمربند كویپر یك حلقه نازك متشكل از اجرام یخی است و همین سوژه آنرا به یكی از اسرارآمیزترین و جالب ترین مناطق اطراف خورشید تبدیل نموده است.
این كمربند میلیاردها سال قبل از شكل گیری سیارات منظومه شمسی تشكیل شده است. یك دفعه از نزدیك مشاهده كردن این كمربند، رویای چندین دهه پژوهشگران است.
كمربند كویپر، اولین بار توسط اخترشناس هلندی تبار، “جرارد كویپر” عنوان شد؛ وی بر پایه مدار بعضی از دنباله دارهای شناخته شده و وجود اجرامی مانند سیاره كوتوله پلوتون باور داشت كه كمربندی از اجرام دنباله دار مانند، در ورای مدار نپتون وجود دارند. ۲۰ سال سپس مرگ او اولین جرم كمربند كویپر در فاصله ۴۲ واحد نجومی از خورشید شناخته شد. این جرم به قطر ۲۴۰ كیلومتر “۱۹۹۲QB۱” نامگذاری شد.
از آن زمان تابحال بیشتر از ۸۰۰ جرم دیگر در كمربند كویپر یافته شده است. گمان می رود حداقل ۳۵۰۰۰ جهان یخ زده با قطری بیشتر از ۱۰۰ كیلومتر در این منطقه وجود داشته باشند و شاید دهها بار بیشتر از این، اجرام كوچك تری در كمربند كویپر پنهان از دید ما باشند. كل جرم موجود در كمربند كویپر باید چند صد برابر جرم موجود در كمربند سیارك ها كه در بین مدار مریخ و مشتری است باشد. همچون اجرامی كه در این كمربند هستند می توان سیارك “اریس”(Eris) و سیاره كوتوله “پلوتون”(Pluton) را نام برد.
اكنون سپس سال ها پژوهشگران می توانند به رویای دیرینه خود جامه تحقق بپوشانند برای اینكه در ۱ ژانویه، فضاپیما نیوهورایزنز ایالات متحده آمریكا كه از ۱۳ سال پیش به سمت كمربند كویپر حركت كرده است با استفاده از دوربین، ردیاب و اسكنرهای خود به بررسی جرم فرانپتونی “Ultima Thule” می پردازد و اطلاعات زیادی را در اختیار دانشمندان قرار می دهد.
نیوهورایزنز فضاپیمای رباتیك ناسا و بخشی از برنامه های فضایی “مرزهای نو” است كه در ۱۹ فوریه ۲۰۰۶ میلادی به سمت كمربند كویپر حركت كرد. این كاوشگر فضایی كه آنرا كاوشگر بین سیاره ای یا “سیاره پیما” هم خوانده اند، اولین فضاپیمایی است كه به سمت پلوتو پرواز كرد و به مطالعه درباره این سیاره كوتوله و پنج قمر آن كه تابحال شناخته شده، به ویژه” شارون”(Charon)، پرداخت. این كاوشگر فضایی ۱۴ ژوئیهٔ ۲۰۱۵ سپس گذر از كنار پلوتو به سراغ كمربند كویپر رفت تا دستكم با یكی از اجرام این كمربند باز دیدار كند.