گزارشی درباره برج دیدبانی ایستگاه فضایی بین المللی كاپولا پنجره ای به سمت سیاره مادری

به گزارش روش سئو یكی از بهترین و جذاب ترین سرگرمی های فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی تماشای سیاره مادری یعنی كره زمین است. این علاقه فضانوردان، همینطور نیاز ایستگاه فضایی بین المللی به داشتن یك ˮبرج نگهبانی بصریˮ سبب شد ناسا به فكر ساخت آن بیفتد.

به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا؛ ساخت برج دیدبانی نخست توسط ناسا و بوئینگ شروع شد اما به علت كاهش بودجه، ادامه كار بر روی طراحی و ساخت آن لغو گردید. بعدا سازمان فضایی اروپا ساخت آنرا بر عهده گرفت. در ۸ فوریه ۲۰۱۰ كیهان پیمای شاتل در جریان ماموریت شماره ۱۳۰، واحد فضایی تولید شده توسط سازمان فضایی اروپا به نام “كاپولا” را با خود به فضا برد. این نام در زبان ایتالیایی معنای “گنبد” را می دهد.

با طراحی نهایی كاپولا حدودا ۳ متر قطر و ۱٫۵ متر ارتفاع و ۱٫۸۸۰ كیلوگرم وزن دارد و دارای شش پنجره جانبی و یك پنجره در سقف است كه همه آنها با كركره ای ویژه در مقابل صدمه های ریزشهاب سنگ ها و بقایای كوچك اشیای پرتاب شده به مدار محافظت می شوند.

این كركره های به صورت دستی باز و بسته می شوند. هر پنجره یك دستگیره با یك اتصال مستقیم مكانیكی به باز و بسته كننده خارجی ارتباط دارد. حلقه های لاستیكی ویژه ای برای پیشگیری از نشت هوا در آنها بكار گرفته شده اند. هفت پنجره آن برای زیر نظر گرفتن انجام آزمایش های بیرون از ایستگاه فضایی بین المللی، بررسی بدنه خارجی ایستگاه و پهلوگیری ناوهای اعزامی به ایستگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

اما یكی از سرگرمی های دوست داشتنی فضانوردان حضور در كاپولا و نگاه كردن به منظره شگفت انگیز زمین از ورای دریچه های آن است. خیلی از فضانوردان علاقه دارند با عنایت به نمای باز و آزادی كه كاپولا دارد از زمین عكس بگیرند گرچه حتی حضور در كنار پنجره های آن و نگاه به زمین به آنها آرامش می دهد.