وزیر ارتباطات: شبكه سیگنال رسانی زمینی صدا و سیما افتتاح شد

روش سئو: وزیر ارتباطات از طریق اندازی شبكه سیگنال رسانی زمینی صدا و سیما با هدف قطع وابستگی به خدمات ماهواره ای خارجی اطلاع داد و اظهار داشت: از كار انداختن خدمات ارتباطی عمومی به بهانه تحریم، خیال واهی است.

به گزارش روش سئو به نقل از مهر، محمدجواد آذری جهرمی در مراسم پدافند غیرعامل در حوزه ارتباطات با اشاره به اقداماتی كه از سال قبل در زمینه پدافند غیرعامل برای زیرساخت های ارتباطی كشور صورت گرفت، اظهار داشت: تكمیل شبكه سیگنال رسانی زمینی صدا و سیما یكی از مهمترین اقداماتی بود كه بعد از سالها موفق به انجام آن شدیم و با همكاری شركت ارتباطات زیرساخت و سازمان صدا و سیما این پروژه زیر بار رفته است.
وی با اشاره به اینكه در هفته های آینده این طرح در مراسمی افتتاح رسمی خواهد شد، افزود: تا قبل از این و در دوره نخست تحریم ها، به علت وابستگی ای كه برای پخش شبكه های ماهواره ای داشتیم با مشكلاتی مواجه شدیم و مردم به خصوص مناطق محروم نمی توانستند از پوشش شبكه ها استفاده كنند. برای مثال به علت عدم پخش ماهواره ای، مناطق محروم، امكان تماشای رویداد بین المللی مانند فوتبال را نداشتند كه تمام تلاش این بود كه بتوانیم شبكه ای مجزا برای عرضه خدمات در زمان مخاطرات تحریم داشته باشیم.
آذری جهرمی افزود: طی سالهای اخیر با برخی حوادث طبیعی مانند زلزله كرمان و كرمانشاه و هم قطع شبكه برق اهواز مواجه شدیم و به این نتیجه رسیدیم كه ارتباطات كه لزوم اصلی مدیریت بحران در این مواقع است، دچار مشكل جدی بوده و بنابراین نقاط ضعف را رسیدگی كرده و هم اكنون توانستیم به شبكه پایدار دست پیدا نماییم.
وزیر ارتباطات اظهار داشت: در زمینه برق سایت های اصلی موبایل كه مابقی سایت ها را تغذیه می كردند، با وضعیت مناسبی روبرو نبودیم كه رگولاتوری طی یك سال قبل با رده بندی این سایت ها، مشكل را برطرف كرد. در این بررسی ها مشخص شد كه باطری برق سایت های موبایل در ۴۸ درصد پایدار نبودند و با قطع شبكه برق در ارتباط رسانی با مشكل مواجه می شدند كه این مورد با پیگیری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رفع و به پایداری شبكه انجامید.
وی از طریق اندازی شبكه رادیو ترانك ملی در تهران بعنوان شبكه خاص برای امداد رسانی در مواقع بحران اطلاع داد و خاطرنشان كرد: این شبكه كه امروز رسماً به بهره برداری رسید امكان دریافت خدمات پیامك، صوت، مكالمه و تصویر را برای امدادرسانها فراهم می آورد. مقرر است بزودی در چهار استان دیگر هم این شبكه به بهره برداری برسد.
آذری جهرمی با اشاره به اینكه شبكه رینگ وایرلس را جدای از شبكه فیبر نوری در تهران طراحی نموده ایم، تصریح كرد: تمامی فعالیت ها با هدف پایداری در زمان تهدیدات صورت گرفته است.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینكه در حوزه تكمیل شبكه ملی ارتباطات، اقدامات خوبی صورت گرفته و نتایج آن در پایداری شبكه ارتباطی كشور محسوس است، اظهار داشت: باید اذعان كنم كه از پیشرفت شبكه ملی اطلاعات در حوزه توزیع ترافیك اینترنت داخلی راضی نیستم و باید با فعال سازی CDN ها در سایر مناطق كشور، بحث ترافیك شبكه داخلی را بهبود بخشیم. این مورد به پایداری شبكه در زمان بحران كمك می نماید.
وی با اشاره به بحث تولید محصولات نرم افزاری همچون ضد بدافزار بومی بعنوان یكی از طرح های پدافندی در این حوزه، اضافه كرد: با اجبار دولت جهت استفاده دستگاه ها از این آنتی ویروس، ضریب نفوذ این نرم افزار در كشور بالا رفته و لایه حفاظت سایبری قوی تر شده است. در حوزه ساخت تجهیزات مربوط به پدافند غیرعامل هم با تاكید بر اقتصاد مقاومتی اقدامات خوبی تابحال صورت گرفته است.
آذری جهرمی تصریح كرد: در لایه دفاع سایبری با عنایت به تبیین الزامات شبكه ملی اطلاعات و سند استراتژیك امنیت كه توسط مركز ملی فضای مجازی تدوین شده است، مبحث دفاع سایبری در مراكز دولتی به وزارت ارتباطات، در بخش دفاع سایبری از مرزهای كشور به نیروهای مسلح و در بخش كسب و كارها و شركت های خصوصی به پلیس فتا سپرده شده است. همه اینها با هماهنگی و مركزیت مركز ملی فضای مجازی انجام می گردد.
وزیر ارتباطات با اشاره به برخی تهدیدات صورت گرفته در فضای سایبری كشور و زیرساخت های ارتباطی، تاكید كرد: امروز در دنیا با یك سری شرور مواجه هستیم كه هدفشان از كارافتادن زیرساخت های ارتباطی و زندگی مردم است و قبلاً هم ویروس استاكس نت را برای صدمه رسانی به ایران طراحی نموده اند اما می گویند تهدید سایبری را فقط برای دولت ایران انجام می دهیم.
وی درمورد حمله صورت گرفته روز گذشته به زیرساخت های ارتباطی كشور، خاطرنشان كرد: این اقدام با استفاده از نفوذ به یكی از سرورهای عمومی موجود در اینترنت انجام گرفت كه البته تیم های فنی ما این نفوذ را از قبل شناسایی و كدگذاری كرده بودند.
آذری جهرمی اظهار داشت: تمام فعالیت های این اقدام خرابكارانه توسط مراكز SOC شركت های ارتباطی از قبل تحت رصد و پایش بود و روز گذشته متوجه شدیم كه خرابكاران در حال ترتیب دادن عملیاتی با استفاده از اطلاعات HLR شبكه های موبایل و تخریب سرویس های ارتباطی هستند.
وزیر ارتباطات تصریح كرد: مستندات فنی این حمله سایبری هم اكنون جمع آوری شده و به مراجع بین المللی برای پیگیری ارسال می گردد. نكته جالب حدود وقاحت این افراد شرور است كه حتی با IP رسمی یك شركت اینترنتی این حمله را صورت داده اند.
وی با اشاره به اینكه باآنكه ما تولید كننده سیستم عامل ها نیستیم اما توان سایبری ما كم نیست و بزودی گزارشی از اقدامات خرابكارانه ای كه ضد فضای سایبری كشور صورت گرفته است را اعلام عمومی می نماییم، عنوان كرد: ما تاكنون نمی خواستیم ذهن جامعه را درگیر این مسائل نماییم اما هم اكنون حدود شیطنت های گروه هكری به عملیات دولتی خرابكارانه رسیده است و باید این مورد در جامعه جهانی مطرح شود تا این دولت ها بی آبرو شوند.
آذری جهرمی تصریح كرد: در این شرایط نیازمند هم افزایی دستگاه ها برای پایدار سازی زیرساخت ها و خدمات رسانی به مردم هستیم.
وی با تاكید بر اینكه زیرساخت های ارتباطی كشور و شبكه ملی ارتباطات پایدار می باشد و از دسترس خارج نخواهد شد، اظهار داشت: اینكه خدمات عمومی را از كار بیندازند خیالی واهی و خام است و ما اجازه خرابكاری در این فضا را نمی دهیم و اقدامات را با استفاده از مجامع بین المللی پیگیری می نماییم.
آذری جهرمی خاطرنشان كرد: دانش خود در زمینه مقابله با تهدیدات سایبری را با كشورهای همسایه و دوست به اشتراك می گذاریم تا در صورت مواجهه با این موارد، آنها هم بتوانند با این مورد مقابله كنند.