ساخت اولین فرودگاه در قطب جنوب!

روش سئو: پژوهشگران چینی در پروژه اخیر خود قصد ساخت اولین فرودگاه در قطب جنوب را دارند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از چاینا دیلی، پژوهشگران چینی قصد دارند تا اولین فرودگاه در قطب جنوب را راه اندازی كنند. به قول پژوهشگران این عمل به صورت گسترده ای انجام تحقیقات و عملیات در قطب جنوب را تسهیل خواهد نمود.
ناحیه مورد نظر برای ساخت این فرودگاه، یك كلاهك یخی است كه ۲۸ كیلومتر از “ایستگاه تحقیقاتی قطب جنوب ژونگشان”(Zhongshan Antarctic Station) فاصله دارد. پژوهشگران ناحیه مورد نظر برای ساخت این فرودگاه را در سفر سی و سوم خود به قطب جنوب در سال ۲۰۱۷ انتخاب كردند.
“كلاهك یخی”(Ice cap) پوششی گنبدی شكل یا بشقاب مانند از یخ و برف دائمی است كه پهنه كوهستانی را می پوشاند به گونه ای كه هیچ قله ای از آن بیرون نیاید، این پوشش تحت تأثیر وزن خود در تمام جهت ها گسترده می گردد و مساحتی كمتر از ۵۰ هزار كیلومتر مربع دارد. اگر مساحت ناحیه یخی بیشتر از پنجاه هزار كیلومتر مربع باشد یخسار گفته می گردد.
در ابتدا، فرودگاه تنها یك باند با طول ۱۵۰۰ متر و عرض ۸۰ متر خواهد داشت. اما پژوهشگران گفته اند در آینده باندهای بیشتری در فرودگاه مذكور خواهند ساخت تا هواگردهای ثابت بال بزرگ هم بتوانند در آنجا فرود بیایند.
“هواگرد ثابت بال” یا “هواگرد بال ثابت”(fix-wing planes) هواگردی است كه از بال هایش برای تولید نیروی برآر(lift force) رو به جلو استفاده می نماید.
نیرویی كه بر اثر برخورد هوا با سطوح فوقانی و تحتانی بال تولید و باعث بالا رفتن هواپیما یا ادامه پرواز آن شود را نیروی برآر می گویند.
شروع ساخت این فرودگاه روز دو نوامبر در سی و پنجمین سفر پژوهشگران به قطب جنوب صورت خواهد گرفت.
هم اكنون “Xueying ۶۰۱” تنها هواگرد ثابت بال است كه در فرودگاه های روسیه به پرواز در آمده و فرود می آید.